Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Piškoty Opavia změnily chuť i tvar. Vyrábí se v Polsku a Češi zuří

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Piškoty Opavia mají podle zákazníků horší chuť, tvar i barvu! Firma Mondelez, pod kterou Opavia spadá, změny kvality odmítá. Jenže podle obalu se změnilo složení, navíc vzrostla i cena. Mondelez totiž přesunul výrobu do Polska.

Bývaly moc dobré, ale to, co teď prodávají v obchodě, je fakt hnus fialovej. A ještě je to drahé jako pes," stěžuje si jeden ze zákazníků v internetové diskuzi. "Už je nikdo nechodí mlsat. Prostě už se nenacucnou a jsou tvrdé tak, že je naše dcera ani neukousne," potvrzuje další diskutující. 

Tvrdost, horší chuť a tvar jsou nejčastější výtky kupujících. Jiní si zase mysleli, že se jim piškoty zkazily, až tak hrozně teď prý chutnají! U piškotů se také zvýšila cena, za dva roky vzrostla o 40 korun.

Firma Mondelez, která společnost Opavia vlastní, změny ve složení odmítá. Stačí se ale podívat na obal a je jasné, že nemluví pravdu. V nových piškotech je jen 50 % pšeničné mouky, na rozdíl od 54 % v těch původních. Jiné jsou i výživové údaje - liší se energetická hodnota, množství bílkovin, sacharidů, vlákniny i tuků. 

Zarážející je také změna údajů na přední straně obalu. Na tom novém zmizelo ujištění, že piškoty neobsahují konzervanty a barviva a že mají nízký obsah nasycených mastných kyselin. Společnost Mondelez ale i tak tvrdí, že složení neměnila, přesunula jen výrobu z Opavy do Polska.

"Výrobní závod v Polsku ale podléhá stejně přísným normám jako kterýkoli závod v Evropské unii," sdělil mluvčí firmy Mondelez Lukáš Hora pořadu A dost, který na problém upozornil. "Využíváme při výrobě stejnou výrobní linku, stejné suroviny i stejný typ mouky. Receptura výrobku zůstala stejná."

Někteří diskutující to berou s humorem. "Já bych chtěl společnosti Mondelez poděkovat, jelikož jako jedna z mála takto velkých korporací začala tvrdě bojovat proti obezitě a špatnému stravovacímu návyku," píše na Facebooku Libor. Zbytek diskutujících je ale pořádně naštvaný.

Společnost Mondelez pod náporem negativních příspěvků raději zrušila stránku Opavia na Facebooku. Rozhořčení zákazníci teď přidávají kritiku na zeď Mondelez International. Mnoho z nich poukazuje i na postupný úpadek dalších výrobků Opavia (tatranek nebo fidorek) a vyhlašují bojkot. 

Přečtěte si vyjádření společnosti Mondelez, která piškoty v Polsku vyrábí: 

"Piškoty jsou nesmírně oblíbený produkt, recept i použité ingredience Piškotů jsou proto stále naprosto stejné. Kritika v tomto bodě nás velmi mrzí, protože je zcela neoprávněná a nepodložená. Změny v informacích uváděných na obalu jsou způsobeny výhradně změnou metodiky výpočtu nutričních hodnot, ke které došlo již v červnu loňského roku. Údaje uváděné na obale byly dříve stanovovány na základě manuální analýzy, nově jsou stanovovány na základě standardnějšího systémového výpočtu. Tato změna však s sebou nesla nutnost změnit i hodnoty uváděné na obalu, ačkoliv na skutečném složení výrobku se vůbec nic nezměnilo.

Piškoty jsou stále vyráběny ze stejných surovin ve stejném poměru. Stejně tak jsou Piškoty i nadále bez barviv a konzervantů – složení i výrobní postup je stále zcela totožný. Jen s ohledem na změnu legislativy již nemůžeme informaci o absenci konzervantů a barviv na obalech uvádět, protože je neobsahují ani konkurenční výrobky, které však tuto informaci na obalech neuvádějí. Pro spotřebitele by v takovém případě uvedení takové informace mohlo být matoucí. Obsah nenasycených mastných kyselin na přední straně obalu již neuvádíme, protože po změně metodiky výpočtu již nesplňujeme zákonem stanovený limit pro toto tvrzení. Usilovně pracujeme na tom, aby se Piškotům vrátil jejich tvar i konzistence, na které jsou zákazníci zvyklí."

Témata:  potraviny Opavia

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.