Systém Opencard letos oslavil své osmé narozeniny. Za úspěch lze rozhodně považovat počet jeho uživatelů, tedy přibližně 11% celého Česka. S kvalitou služeb je to však výrazně horší. Opencard nenabízí žádné nové funkce, a i ty, které dříve fungovaly, už dnes neexistují. Kvůli každé maličkosti je také nyní nutné chodit osobně na přepážky, a těch žalostně málo. Jediné kontaktní místo bývá často přeplněné nebo třeba vůbec nefunguje. Celková uživatelská přívětivost se paradoxně také jen zhoršuje. U projektu za více než miliardu korun je to výsledek více než tristní. A zdá se, že bude hůře, informuje EMONEY GROUP ČR a SR.
Nenaplněné ambice
Z počátku se projekt tvářil velmi ambiciózně. Měl umožnit zajištění celé řady služeb spojených s veřejnými službami. Po osmi letech jeho fungování však stále nabízí jen čtyři: elektronickou tramvajenku, bezhotovostní parkování, možnost chodit do knihovny a využívat různé slevy. Tramvajenka ovšem neumožňuje jednorázové jízdenky a kupony na parkování se prodávají jen osobně na přepážkách v Jungmannově ulici, kde se obtížně parkuje. O slevovém programu Opencard příliš lidí neví, protože jej město nijak nepropaguje. Zcela logicky tedy partnerů slevového programu ubývá, místo aby přibývali.
Co je však horší, i ty služby, na které si lidé již zvykli a využívali je, se zhoršily nebo již nefungují. Opencard doprovází od počátku řada problémů a prakticky žádná politická reprezentace Prahy nechtěla problémy s Opencard řešit nebo nevěděla, jak je řešit. Nikdo z politiků také nedokázal potenciál Opencard vytěžit a uživatelům nabídnout nové služby. S nástupem někdejšího primátora Hudečka a současné primátorky Krnáčové nastala změna. A to k horšímu. Nejenže nepřibyly nové možnosti, ty stávající ještě začalo vedení města rušit a nastaly do té doby nevídané technické problémy.
Místo on-line se vším na přepážky
Asi nejcitelnější změna pro uživatele nastala letos v lednu, kdy přestal fungovat portál online služeb. Jeho prostřednictvím bylo možné vyřídit celou řadu věcí bez nutnosti chodit někam osobně. Dnes už je nutné téměř kvůli všemu chodit na přepážky jediného kontaktního místa. Paradoxně také došlo i ke zrušení části někdejších přepážek, a to přesto, že existoval záměr opačný. Počítalo se například s využitím terminálů Sazky, prodejních míst Českých drah či bankomatů.
Smůlu dnes mají také ti, kteří si chtějí přerušit roční kupón MHD v době dovolených. Díky tomu mohli lidé ušetřit v době, kdy MHD nevyužívali.
Při nákupu parkování nezaparkujete
Nejmarkantnějším příkladem uživatelské nepřívětivosti je pak nákup kupónů na parkování. Řidič, který je potřebuje, si je musí dojet osobně koupit na přepážku do centra. Vše by přitom vyřešil e-shop či aplikace do mobilu. K tomu se také přidávají technické problémy některých parkomatů, o které se zřejmě vůbec nikdo nestará.
Místo nových služeb návrat k papírkům
Nefunkční je také jedna z prvních vlaštovek v oblasti tzv. eGovernmentu Prahy služba „Vím, jak řídím“. Pomocí ní mohli lidé zjistit, jakých přestupků se v hlavním městě dopustili a jaké postihy jim hrozí. Nespustil se ani projekt turistické verze Opencard nebo rozšíření elektronické peněženky na nákup jednotlivých jízdenek, občerstvení, služeb či drobného zboží. Paradoxně jedinou změnou, kterou do Opencard současné vedení města přineslo je částečné znovuzavedení papírových kupónů na MHD. Řešit v 21. století odbavování MHD papírem je skutečně krok hodný obdivu. Podobně asi jako kdyby Bill Gates místo upgrade Windows rozdával lidem kuličková počítadla.
Celá Opencard je tedy bezpochyby ukázkou toho, jak zbytečně utratit nemalé peníze aniž by to přineslo občanům služby běžné v ostatních metropolích.
Praha dnes neví, co si s Opencard počít. Primátorka Prahy veřejně tvrdí, že situace je stabilizovaná a vše spasí papírové kupóny. Veřejně to vysvětluje tím, že za všechno může vlastník práv, společnost EMS. Nic nedovolí a za všechno chce peníze. Byla to ovšem EMS, kdo Praze nabízel transformaci Opencard. Systém si pak na sebe mohl začít vydělávat sám, město mohlo profitovat a uživatel by se konečně dočkal nových služeb.
Místo toho se ovšem ruší i služby stávající, Opencard je ponechána na pospas a plánují se nová báječná řešení spojená s dalším báječným utrácením peněz. Jinými slovy Praha tedy vynaloží další prostředky k tomu, aby vybudovala, co již má a co funguje.
Historický přehled služeb Opencard:
2007 – spuštění Opencard
2008 – Opencard funguje na parkování v Praze 1 a jako průkazka do Městské knihovny v Praze (MěK)
2008 – zapojení Pražského dopravního podniku do systému Opencard a start elektronické tramvajenky
2009 – Opencard uznává vedle MěK jako průkaz také Národní technická knihovna
2009 – zaveden expresní výdej karet
2010 – konec papírových kupónů MHD
2010 – zavedení služby přerušení kupónu MHD (dnes nefunkční)
2010 – zavedena možnost nechat si zaslat kartu kurýrem a on-line služeb (dnes nefunguje)
2010 – zahájení slevového programu Opencard (dnes skomírá)
2010 – Praha investuje do přípravy turistické Opencard (nerealizováno) a připravuje rozšíření využití elektronické peněženky (nerealizováno)
2014 – znovuzavedení papírových kupónů MHD (lidé nadále dávají přednost elektronické formě)
2014 – zrušení služby „Vím, jak řídím“
2014 – redukce kontaktních míst Opencard (z dřívějších dvou na jedno)
2015 – zrušení online služeb Opencard
2014 a 2015 – výpadky služeb na přepážkách zákaznického centra
??? a co bude dál ???
Témata: opencard
Související
8. září 2016 14:20
22. července 2016 12:10
1. března 2016 11:55
26. února 2016 10:50
25. února 2016 13:24
25. ledna 2016 16:24