Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tisíce lidí přišlo kvůli novele zákona o vozidlo

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Jan Zýka / INCORP images

Poslední červnový den byl konečnou možností přihlásit do registru motorových vozidel dosud nedohlášené vozidlo, tedy vůz v tzv. polopřevodu. I přes skutečnost, že novela zákona 56/2001 vešla v platnost prvního ledna 2015 a motoristé tak měli na tento úkon dostatek času, zůstalo, dle informací Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA), nedohlášeno přibližně 70.000 vozidel s platnou technickou kontrolou. Tedy vozidel, která mohou aktuálně jezdit po pozemních komunikacích.

Dle Ministerstva dopravy však nepůjde tato vozidla již nikdy přihlásit a jejich majitelé tak o ně definitivně přijdou. Provozování nepřihlášeného vozu navíc znamená ztrátu řidičského průkazu, pokutu až 50.000,-Kč a nemalé problémy při řešení případné pojistné události.

 „V současné době pravděpodobně nezbývá majitelům takových vozů nic jiného, než prodat vozidlo na náhradní díly nebo je ekologicky zlikvidovat“, říká Pavel Foltýn z Auto ESA a dodává: „Pro mnoho řidičů to však může znamenat naprostou ztrátu mobility a tedy například i ztrátu možnosti dopravovat se do práce nebo vozit děti do školy.“ Podle Foltýna tak vznikne v poměrně krátkém časovém úseku velká množina zájemců o nové, resp. dohlášené vozidlo. Podle interní analýzy firmy se bude z velké části jednat o klienty poptávající cenově atraktivní vozy s cenou do 100.000,-Kč.

Auto ESA proto jako vůbec první prodejce ojetých vozů v České republice přichází s projektem tzv. šrotovného. Podle zástupců společnosti se však nejedná o klasické šrotovné, jak jej motoristé mohou znát z minulosti: „Vozy vyřazené z registru nebudeme v žádném případě vykupovat ani zařizovat jejich likvidaci,“ říká Foltýn a vysvětluje: „Šrotovné v tomto případě znamená, že každý majitel vozu v tzv. polopřevodu, tedy vozu vyřazeného z centrálního registru, dostane při nákupu slevu 5.000,-Kč až 55.000,-Kč“. Podle Foltýna se stačí pouze prokázat velkým technickým průkazem, ze kterého bude zřejmé, že vozidlo je v tzv. polopřevodu a tedy vyřazeno z registru vozidel.

Podle Foltýna už firma registruje několik případů, kdy motorista řeší problém s nepřihlášeným vozidlem: „Obrátil se na nás klient, který si na sebe nepřihlásil vozidlo po ukončení leasingu. Leasingová společnost po uhrazení poslední splátky vůz odhlásila a vyzvala majitele, aby si vozidlo přihlásil na sebe. Ten tak neučinil a dnes má vůz v hodnotě cca 250 tisíc, který však nemůže provozovat“. Foltýn proto opět apeluje občany, aby nepodlehli podezřele lákavým cenovým nabídkám. „Nepoctiví majitelé takových vozů se mohou snažit je prodat za každou cenu,“ varuje Foltýn a zároveň důrazně doporučuje kupovat ojetý vůz pouze u prověřeného nebo certifikovaného obchodníka.

Témata:  auta

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.