Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tisíce lidí přišlo kvůli novele zákona o vozidlo

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Jan Zýka / INCORP images

Poslední červnový den byl konečnou možností přihlásit do registru motorových vozidel dosud nedohlášené vozidlo, tedy vůz v tzv. polopřevodu. I přes skutečnost, že novela zákona 56/2001 vešla v platnost prvního ledna 2015 a motoristé tak měli na tento úkon dostatek času, zůstalo, dle informací Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA), nedohlášeno přibližně 70.000 vozidel s platnou technickou kontrolou. Tedy vozidel, která mohou aktuálně jezdit po pozemních komunikacích.

Dle Ministerstva dopravy však nepůjde tato vozidla již nikdy přihlásit a jejich majitelé tak o ně definitivně přijdou. Provozování nepřihlášeného vozu navíc znamená ztrátu řidičského průkazu, pokutu až 50.000,-Kč a nemalé problémy při řešení případné pojistné události.

 „V současné době pravděpodobně nezbývá majitelům takových vozů nic jiného, než prodat vozidlo na náhradní díly nebo je ekologicky zlikvidovat“, říká Pavel Foltýn z Auto ESA a dodává: „Pro mnoho řidičů to však může znamenat naprostou ztrátu mobility a tedy například i ztrátu možnosti dopravovat se do práce nebo vozit děti do školy.“ Podle Foltýna tak vznikne v poměrně krátkém časovém úseku velká množina zájemců o nové, resp. dohlášené vozidlo. Podle interní analýzy firmy se bude z velké části jednat o klienty poptávající cenově atraktivní vozy s cenou do 100.000,-Kč.

Auto ESA proto jako vůbec první prodejce ojetých vozů v České republice přichází s projektem tzv. šrotovného. Podle zástupců společnosti se však nejedná o klasické šrotovné, jak jej motoristé mohou znát z minulosti: „Vozy vyřazené z registru nebudeme v žádném případě vykupovat ani zařizovat jejich likvidaci,“ říká Foltýn a vysvětluje: „Šrotovné v tomto případě znamená, že každý majitel vozu v tzv. polopřevodu, tedy vozu vyřazeného z centrálního registru, dostane při nákupu slevu 5.000,-Kč až 55.000,-Kč“. Podle Foltýna se stačí pouze prokázat velkým technickým průkazem, ze kterého bude zřejmé, že vozidlo je v tzv. polopřevodu a tedy vyřazeno z registru vozidel.

Podle Foltýna už firma registruje několik případů, kdy motorista řeší problém s nepřihlášeným vozidlem: „Obrátil se na nás klient, který si na sebe nepřihlásil vozidlo po ukončení leasingu. Leasingová společnost po uhrazení poslední splátky vůz odhlásila a vyzvala majitele, aby si vozidlo přihlásil na sebe. Ten tak neučinil a dnes má vůz v hodnotě cca 250 tisíc, který však nemůže provozovat“. Foltýn proto opět apeluje občany, aby nepodlehli podezřele lákavým cenovým nabídkám. „Nepoctiví majitelé takových vozů se mohou snažit je prodat za každou cenu,“ varuje Foltýn a zároveň důrazně doporučuje kupovat ojetý vůz pouze u prověřeného nebo certifikovaného obchodníka.

Témata:  auta

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.