Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EU plánuje zavést další poplatky pro silniční dopravce

EU plánuje zavést další poplatky pro silniční dopravce

Foto: Adam Mráček / INCORP images

Členské státy budou moci zavést další poplatky pro silniční dopravce, a to za znečištění ovzduší a hlukovou zátěž. V praxi to bude znamenat další 3 až 4 eurocenty za km na kamion vedle silniční daně a mýtného za použití dopravní infrastruktury.

Evropští poslanci totiž nedávno podpořili návrh Směrnice o zpoplatnění těžkých vozidel. Jedná se o revizi tzv. euroviněty.  Směrnice se vztahuje na všechny silnice a vozidla přesahující 3,5 tuny. Nicméně členské státy budou moci na základě notifikace Evropské komisi udělit výjimku  pro nákladní vozidla pod 12 tun. Ze směrnice jsou dočasně vyjmuta také vozidla skupiny Euro V (s platností do 1. ledna 2014) a Euro VI (do 1. ledna 2018). Členské státy EU se také zavázaly, že 15% z vybraných příjmů reinvestují do sítě TEN-T a zbytek využijí na snížení škodlivého dopadu dopravy na životní prostředí a na vývoj udržitelných dopravních systémů. Členské státy budou Komisi informovat o využití příjmů z těchto poplatků.

„Jsme proti tomu, aby byla opatření obsažená v této směrnici realizována v České republice. Je to další z řady momentů, kdy EU sama navrhuje omezit konkurenceschopnost evropských firem. Tímto opatřením bude vlastně znevýhodněno a zdaněno jedno odvětví hospodářství a výnosy z něj se využijí jinde. Pokud budou tyto poplatky zavedeny, je důležité, aby členské státy tyto vybrané příjmy skutečně zpětně vynaložily na investice do dopravní infrastruktury. 15 % reinvestic do dopravy je zoufale málo,“ zdůrazňuje prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel.

„Dopravní sekce Hospodářské komory ČR je v pravidelném kontaktu s Ministerstvem dopravy ČR, které již před časem přislíbilo zavést kompromisní vývoj sazeb mýtného v ČR v souvislosti s jeho plánovaným rozšiřováním na silnice I. třídy. Vyzýváme Ministerstvo dopravy a českou vládu, aby směrnici po jejím schválení v Radě implementovaly do národního právního řádu v takové podobě, která nepoškodí české dopravce. Považujeme za nutné, aby případné budoucí změny v systému zpoplatnění ve smyslu implementace této směrnice byly průběžně konzultovány se zástupci podnikatelů v dopravě,“ vysvětluje místopředseda dopravní sekce Hospodářské komory ČR Petr Košan.

Pro řízení dopravy mohou členské státy dle směrnice uplatňovat poplatky v různé výši a to až do 175% v místech největších dopravních komplikací. Nejvyšší sazby budou moci státy uplatnit během pětihodinové největší dopravní špičky, nejmenší sazby pak v jakémkoliv jiném čase. Aby mohli dopravci lépe propočítat své náklady a plánovat dopravní trasy, připraví Komise seznam zátěží a časů uplatňovaných napříč celé EU. 

„Je zřejmé, že další zvýšení zpoplatnění dopravní infrastruktury evropským dopravcům významně zkomplikuje jejich život, především s ohledem na to, že různé členské státy uplatní diferencované výše poplatků a časových slotů. Je třeba si uvědomit, že na efektivitě silniční dopravy do značné míry závisí efektivita a flexibilita trhu a silniční doprava v Evropě představuje významnou většinu přepravních výkonů. Dopravci se řídí přáními svých zákazníků, minimálně podle výše poplatků, proto se nárůst nákladů dopravců nevyhnutelně projeví ve zdražení prakticky veškerého zboží a služeb,“ doplňuje místopředseda dopravní sekce Hospodářské komory ČR Petr Košan.

Legislativní text by měl být nyní schválen členskými státy a poté zveřejněn v Úředním věstníku EU.

Témata:  hospodářská komora

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

15. září 2025 11:42

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Komentář

Kdo nese odpovědnost za rozpočet? Dosluhující vláda couvá, prezident vyčkává

Je to celkem zapeklitá situace. Prezident republiky nechce pověřit sestavením nové vlády. Normálně vládne kabinet dosluhující. Dosluhující kabinet ale zase nechce předložit návrh rozpočtu na příští rok. S tím, že jej předloží nová vláda. Která ale zatím vlastně ani nemůže být pořádně sestavována. Vskutku paralýza. Někdo bude muset ustoupit. Nebo by tedy měl.