Propouštění v ČSA: Sobotka zuří, Paroubek ví, kdo za to může. Zmínil i Kalouska

České aerolinie oznámily úřadu práce propuštění 77 pilotů a více než 200 stevardů a dalších lidí. Letecká společnost měla v nedávné minulosti hospodářské problémy, které chtěla vyřešit loňským prodejem 44 procent akcií firmy do rukou Korean Air. Premiéra Bohuslava Sobotku proto chystané propouštění velmi znepokojuje.

reklama

Loňský vstup korejské společnosti do ČSA se podle Sobotky nyní jeví jako pozitivní krok zejména pro konkurenční leteckého dopravce Travel Service. Sobotka to dnes řekl novinářům v Jindřichově Hradci během návštěvy několika jihočeských měst před komunálními volbami.

"Mně se propouštění v ČSA vůbec nelíbí. Mám docela silný pocit, že privatizace, tak jak byla v minulých letech zorganizována za Nečasovy vlády, ve finále vede k tomu, že ČSA neustále oslabují a Travel Service neustále posiluje," uvedl Sobotka.

Dodal, že se hodlá sejít s ředitelem Českého Aeroholdingu, jehož je ČSA dceřinou společností. "Bude mě zajímat, co se děje. Byl bych nerad, kdyby neustálé osekávání ČSA a další propouštění způsobilo, že by tato společnost přestala fungovat a zcela vyklidila místo na trhu," řekl premiér.

Tunelování, kterému se nikdo nevěnuje?

Podle expremiéra Jiřího Paroubka se ale zcela přechází, proč se ČSA do takové prekérní ekonomické situace, která vyústila prodejem této firmy za hubičku zahraničnímu investorovi, dostaly.

"V ČSA došlo mezi lety 2007–2010 k masivnímu tunelování, a to pod bedlivým dohledem zejména pánů Janoty, Kalouska, Kočárníka a dalších. V těchto letech byla z ČSA postupně rozprodávána funkční aktiva v rozsahu zhruba 8 – 9 miliard korun a peníze stržené za tato aktiva byly průběžně používány ke krytí provozních ztrát," domnívá se lídr LEV 21.

Tento postup podle něj nelze uplatňovat do nekonečna a je možné jej používat jen do té chvíle, dokud je co prodávat. A ta situace, kdy už nebylo co prodávat, jednoho dne nastala.

"Je velmi zajímavé, že tomuto olbřímímu tunelování zatím vůbec nikdo nevěnuje pozornost. Doporučuji proto vládním poslancům, aby tuto záležitost probrali při eventuální parlamentní diskusi na téma současné situace na ministerstvu dopravy. Možná, že podbod při tomto projednávání by se mohl jmenovat: „Jak připravit stát o národního leteckého přepravce a kdo to dokázal"," dodal Paroubek.

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky