Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Propouštění v ČSA: Sobotka zuří, Paroubek ví, kdo za to může. Zmínil i Kalouska

Propouštění v ČSA: Sobotka zuří, Paroubek ví, kdo za to může. Zmínil i Kalouska

Foto: Jan Zýka / INCORP images

České aerolinie oznámily úřadu práce propuštění 77 pilotů a více než 200 stevardů a dalších lidí. Letecká společnost měla v nedávné minulosti hospodářské problémy, které chtěla vyřešit loňským prodejem 44 procent akcií firmy do rukou Korean Air. Premiéra Bohuslava Sobotku proto chystané propouštění velmi znepokojuje.

Loňský vstup korejské společnosti do ČSA se podle Sobotky nyní jeví jako pozitivní krok zejména pro konkurenční leteckého dopravce Travel Service. Sobotka to dnes řekl novinářům v Jindřichově Hradci během návštěvy několika jihočeských měst před komunálními volbami.

"Mně se propouštění v ČSA vůbec nelíbí. Mám docela silný pocit, že privatizace, tak jak byla v minulých letech zorganizována za Nečasovy vlády, ve finále vede k tomu, že ČSA neustále oslabují a Travel Service neustále posiluje," uvedl Sobotka.

Dodal, že se hodlá sejít s ředitelem Českého Aeroholdingu, jehož je ČSA dceřinou společností. "Bude mě zajímat, co se děje. Byl bych nerad, kdyby neustálé osekávání ČSA a další propouštění způsobilo, že by tato společnost přestala fungovat a zcela vyklidila místo na trhu," řekl premiér.

Tunelování, kterému se nikdo nevěnuje?

Podle expremiéra Jiřího Paroubka se ale zcela přechází, proč se ČSA do takové prekérní ekonomické situace, která vyústila prodejem této firmy za hubičku zahraničnímu investorovi, dostaly.

"V ČSA došlo mezi lety 2007–2010 k masivnímu tunelování, a to pod bedlivým dohledem zejména pánů Janoty, Kalouska, Kočárníka a dalších. V těchto letech byla z ČSA postupně rozprodávána funkční aktiva v rozsahu zhruba 8 – 9 miliard korun a peníze stržené za tato aktiva byly průběžně používány ke krytí provozních ztrát," domnívá se lídr LEV 21.

Tento postup podle něj nelze uplatňovat do nekonečna a je možné jej používat jen do té chvíle, dokud je co prodávat. A ta situace, kdy už nebylo co prodávat, jednoho dne nastala.

"Je velmi zajímavé, že tomuto olbřímímu tunelování zatím vůbec nikdo nevěnuje pozornost. Doporučuji proto vládním poslancům, aby tuto záležitost probrali při eventuální parlamentní diskusi na téma současné situace na ministerstvu dopravy. Možná, že podbod při tomto projednávání by se mohl jmenovat: „Jak připravit stát o národního leteckého přepravce a kdo to dokázal"," dodal Paroubek.

Témata:  ČSA Jiří Paroubek Bohuslav Sobotka

Aktuálně se děje

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.