Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dostali jste dárek k nákupu? Při reklamaci se můžete hodně divit

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Dostali jste k nákupu dárek a posléze odstupujete od koupě z důvodu vad? Odstoupení vás může vyjít pěkně draho, pakliže už dárek nemáte. Obchodníci totiž vyžadují vracení dárků, a není-li to možné, srazí si z kupní ceny částku, za kterou darovanou věc běžně prodávají. Na to však nemají právo.

Podnikatelé se v rámci konkurenčního boje předhánějí ve slevových akcích a nápaditosti dárků a různých bonusů, jimiž odměňují své zákazníky. Slibované výhody a dárky nemalou měrou ovlivňují rozhodování spotřebitelů. Mnohdy je obchodníci dávají bez ptaní rovnou do tašky a pouze to spotřebiteli oznámí. Zákazníci si nabízené dárky vzít mohou, ale nemusí. Žádný obchodník si nedovolí jim je vnucovat.

„O to překvapivější je tvrzení prodejců, že při rušení kupní smlouvy musí spotřebitelé dárky vrátit. Takové požadavky jsou z hlediska zákona nepřípustné. Není možné, aby se počáteční výhoda změnila na sankci za odstoupení od smlouvy," upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Představte si, že si koupíte kávovar a jako dárek k němu dostanete balení kvalitní kávy. Během prvního roku používání výrobku se potýkáte se stále stejnou vadou, kterou se prodejci nedaří přes opakované pokusy odstranit. Rozhodnete se proto využít práva na odstoupení od smlouvy a vadný kávovar vrátit. Prodejce se však i po tak dlouhé době začne dožadovat vrácení daru, v opačném případě hrozí stržením jeho hodnoty z vracené kupní ceny. Samozřejmě podotkne, že při výměně za nový kus vám tato starost odpadne. Požadavek na vrácení dárku při reklamaci řešené odstoupením od smlouvy působí zvlášť absurdně v případě reklamních předmětů jako je tričko s logem obchodu.

Ustanovení obchodních podmínek hlásající povinnost vrátit dar po zrušení kupní smlouvy představuje nepřípustné omezování práv spotřebitelů ze záruky. Přinejmenším má za cíl odradit spotřebitele od uplatňování práva na odstoupení od smlouvy. „K takovéto klauzuli se nepřihlíží, jako by vůbec nebyla. Je-li právo spotřebitele od smlouvy odstoupit logickým důsledkem nedodržené kvality a vlastností prodaného zboží, za což obchodník odpovídá, nemá tento právo se vrácení dárků dožadovat," říká Lukáš Zelený.

Využijete-li právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů, typicky v případě nákupu po internetu, můžete se rovněž setkat s podmínkou vrácení dárků. Tady jsou však okolnosti odlišné. Neboť zde záleží na úvaze každého zákazníka, zda se rozhodne smlouvu zrušit nebo si zboží spolu s dárky ponechat. Podle toho by měl i s nabytými dárky zacházet. Nebylo by spravedlivé těžit z výhod, které s sebou nákup nese, pokud se spotřebitel z vlastní vůle z kupní smlouvy vyváže, aniž by obchodník jakkoliv porušil své povinnosti.

Témata:  obchody reklamace

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.