Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dostali jste dárek k nákupu? Při reklamaci se můžete hodně divit

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Dostali jste k nákupu dárek a posléze odstupujete od koupě z důvodu vad? Odstoupení vás může vyjít pěkně draho, pakliže už dárek nemáte. Obchodníci totiž vyžadují vracení dárků, a není-li to možné, srazí si z kupní ceny částku, za kterou darovanou věc běžně prodávají. Na to však nemají právo.

Podnikatelé se v rámci konkurenčního boje předhánějí ve slevových akcích a nápaditosti dárků a různých bonusů, jimiž odměňují své zákazníky. Slibované výhody a dárky nemalou měrou ovlivňují rozhodování spotřebitelů. Mnohdy je obchodníci dávají bez ptaní rovnou do tašky a pouze to spotřebiteli oznámí. Zákazníci si nabízené dárky vzít mohou, ale nemusí. Žádný obchodník si nedovolí jim je vnucovat.

„O to překvapivější je tvrzení prodejců, že při rušení kupní smlouvy musí spotřebitelé dárky vrátit. Takové požadavky jsou z hlediska zákona nepřípustné. Není možné, aby se počáteční výhoda změnila na sankci za odstoupení od smlouvy," upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Představte si, že si koupíte kávovar a jako dárek k němu dostanete balení kvalitní kávy. Během prvního roku používání výrobku se potýkáte se stále stejnou vadou, kterou se prodejci nedaří přes opakované pokusy odstranit. Rozhodnete se proto využít práva na odstoupení od smlouvy a vadný kávovar vrátit. Prodejce se však i po tak dlouhé době začne dožadovat vrácení daru, v opačném případě hrozí stržením jeho hodnoty z vracené kupní ceny. Samozřejmě podotkne, že při výměně za nový kus vám tato starost odpadne. Požadavek na vrácení dárku při reklamaci řešené odstoupením od smlouvy působí zvlášť absurdně v případě reklamních předmětů jako je tričko s logem obchodu.

Ustanovení obchodních podmínek hlásající povinnost vrátit dar po zrušení kupní smlouvy představuje nepřípustné omezování práv spotřebitelů ze záruky. Přinejmenším má za cíl odradit spotřebitele od uplatňování práva na odstoupení od smlouvy. „K takovéto klauzuli se nepřihlíží, jako by vůbec nebyla. Je-li právo spotřebitele od smlouvy odstoupit logickým důsledkem nedodržené kvality a vlastností prodaného zboží, za což obchodník odpovídá, nemá tento právo se vrácení dárků dožadovat," říká Lukáš Zelený.

Využijete-li právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů, typicky v případě nákupu po internetu, můžete se rovněž setkat s podmínkou vrácení dárků. Tady jsou však okolnosti odlišné. Neboť zde záleží na úvaze každého zákazníka, zda se rozhodne smlouvu zrušit nebo si zboží spolu s dárky ponechat. Podle toho by měl i s nabytými dárky zacházet. Nebylo by spravedlivé těžit z výhod, které s sebou nákup nese, pokud se spotřebitel z vlastní vůle z kupní smlouvy vyváže, aniž by obchodník jakkoliv porušil své povinnosti.

Témata:  obchody reklamace

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.