Korupce představuje vážný problém pro podnikání v ČR

Další zhoršení České republiky v žebříčku hodnocení korupce ve veřejném sektoru, který každoročně vydává mezinárodní organizace Trasparency International (TI), vnímá Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) s ohledem na své dlouhodobé snahy o rozvoj a podporu podnikání v České republice jako velké zklamání. Propad na 57. místo celosvětového žebříčku však není pro ČNOPK žádným překvapením, podobná tendence je dlouhodobě patrná také z vlastních průzkumů komory mezi členskými firmami.

660
reklama

Výsledky hodnocení TI poukazují obecně na problematickou situaci v oblasti vnímání korupce v zemích střední a východní Evropy. Z indexu TI i z pravidelných průzkumů německých zahraničních hospodářských komor v regionu střední a východní Evropy je však na druhou stranu patrné, že některé země jako např. Polsko se v tomto ohledu stále zlepšují. Česká republika ovšem nevykazuje téměř žádné známky pokroku. „Od mnoha německých firem slyšíme, že kvůli možné korupci v České republice podléhá stále více stěžejních rozhodnutí schválení několika firemních grémií, přičemž kolegové v jiných zemích mohou reagovat rychleji a pružněji na aktuální potřeby a vývoj trhu. Určitě není náhoda, že blahobyt a nekorupční prostředí spolu velmi úzce souvisejí," komentuje situaci výkonný člen představenstva ČNOPK Bernard Bauer.

Členové ČNOPK poukazují v souvislosti s vysokou mírou korupce v české veřejné správě na skutečnost, že kvůli zavádění protikorupčních opatření a směrnic, které v jiných zemích nejsou zapotřebí, vznikají zbytečné náklady, které ubírají České republice ve srovnání s dalšími zeměmi v regionu na konkurenceschopnosti. Na celostátní úrovni pak v důsledku boje proti korupci ve veřejném sektoru chybí peníze na potřebné reformy, investice do vzdělávání, školství či na sociální služby. „Férovost a integrita nesmí být nevýhodou pro firmy, které jednají na základě těchto hodnot. Tyto zásady je naopak třeba institucionálně a právně zaštítit. Političtí představitelé musí rozhodně zakročit proti korupci, aby získali zpět důvěru hospodářské sféry a občanů. Do boje proti korupci se ale musí zapojit i samotné firmy.", dodává prezident ČNOPK Rudolf Fischer.

Negativní vnímání korupčního prostředí v České republice bylo společně se sílícími hlasy členských firem ČNOPK na změnu jedním z důvodů, proč je větší transparentnost, férovost a integrita jedním z hlavních témat ČNOPK. Logickým krokem tak bylo ustanovení Koalice pro transparentní podnikání, která je součástí Platformy pro transparentní veřejné zakázky, jejímž cílem je podpora transparentnosti, integrity a férového jednání v české ekonomice. Koalici pro transparentní podnikání již podporují např. následující členské firmy ČNOPK: Bayer, Deloitte Advisory, Ernst&Young, Knorr Bremse Systémy pro užitková vozidla ČR, KPMG Česká republika, Makro Cash & Carry ČR, Siemens, Škoda Auto či Veletrhy Brno.

Loading...
Témata: korupce

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky