Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kolik piva u nás vypije turista za den? Češi by měli zabrat!

Kolik piva u nás vypije turista za den? Češi by měli zabrat!

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Pro některé to číslo bude znamenat překvapení. Zahraniční turisté, kteří zamíří do Česka, vypijí denně v průměru dvě piva na osobu. V roce 2012 tak činila jejich spotřeba bezmála čtyři procenta z celkové konzumace piva v ČR. Vyplývá to z exkluzivní studie, kterou pro Český svaz pivovarů a sladoven připravila společnost Ernst.

Z více než 20 milionů turistů, kteří v loňském roce navštívili Českou republiku, tvořily více než 70 procent národnosti, které se tradičně umisťují na předních příčkách zemí s nejvyšší spotřebou piva. Patří sem Německo, Slovensko, Polsko nebo Rakousko. A zatímco každý Čech vypije v průměru asi třetinku piva denně, zahraniční turista dle údajů Ernst & Young vloni vypil v průměru necelá dvě piva denně. Nejvíce piva turisté spotřebují tradičně v letních měsících.

"Naším cílem bylo vyčíslit reálné dopady turismu na spotřebu piva v České republice. Využili jsme k tomu dostupná data o spotřebě piva a geografickém rozdělení obyvatelstva a turistů v ČR. České pivo chutná v cizině nejvíce našim sousedům – jeho největšími konzumenty jsou Němci a Slováci," vysvětluje Petr Knap ze společnosti.A jak jsou na tom Češi?

"Trendem roku 2012 byly především pivní mixy, jejichž spotřeba činila 434 tisíc hektolitrů. Proti tomu konzumace ostatních druhů piv vloni stagnovala. Stále přitom přetrvává rostoucí obliba piv v PET lahvích a plechovkách na úkor chmelového pokladu ze sudu či skleněných lahví," uvedl předseda ČSPS František Šámal.

Nové pivní mixy jsou podle výkonného ředitele ČSPS Jana Veselého dobrou zprávou pro celé odvětví. "Konzumenti takzvaných ovocných piv totiž nejčastěji uvádějí, že normální pivo by si asi nedali, ale ovocné ano. Takže si nový produkt nijak výrazně nekonkuruje s pivem výčepním nebo s ležáky, což je skvělá zpráva," vysvětlil.Češi si stále raději otevřou pivo doma v křesle

Výrazným způsobem se v posledních letech také zvětšuje propast mezi počtem piv vypitých v restauračních zařízeních a počtem piv vypitých v pohodlí domova, kde nadále vzrůstá podíl domácí spotřeby. Největší oblibě se stále těší piva výčepní, která tvoří 55 procent z celkové spotřeby. Následují ležáky s více než třetinovým podílem.

"Proti přesvědčení veřejnosti musíme rovněž konstatovat, že prohibice vyhlášená ministerstvem zdravotnictví pivovarům nijak nepomohla, naopak. Lidé, kteří byli zvyklí pít tvrdý alkohol do sebe 20 piv, jak se říká, nenalámou a raději zůstávali doma," komentoval podzimní dění na trhu s alkoholem Šámal.Co bude dál?

"V letošním roce bude pokračovat trend obalových a produktových inovací. Vidíme značný potenciál v kategorii pivních mixů, kde máme v porovnání se sousedními zeměmi stále rezervu. Například v Německu je jejich podíl 10 procent a v Rakousku sedm procent. Díky tomu zůstáváme mírnými optimisty a očekáváme celkové zvýšení výstavu v roce 2013 v jednotkách procentních bodů," zakončil Šámal.

Témata:  turismus pivovary

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.