Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Od roku 2015 budou muset mít auta eCall - automatické nouzové volání

Od roku 2015 budou muset mít auta eCall - automatické nouzové volání

Foto: Volkswagen

Do října 2015 mají být všechna auta v Evropské unii povinně vybavena systémem automatizovaného tísňového volání při dopravních nehodách, tzv. eCallem. Rozhodla o tom Evropská komise. Má to přispět ke zmírnění následků závažných dopravních nehod v celé EU.

eCall v případě vážné nehody automaticky vytočí celoevropské číslo tísňového volání 112. Záchranné služby tak budou informované o místě, kde se vozidlo nachází, a to i tehdy, bude-li řidič v bezvědomí nebo nebude-li schopen telefonovat.

"V loňském roce zemřelo na silnicích EU 28 000 osob a 1,5 milionu jich bylo zraněno. V případě nehody je pro záchranu zraněných důležitá každá minuta," zdůvodnil rozhodnutí místopředseda Evropské komise Siim Kallas.

Přínosy služby eCall

Údaje, které záchranná služba obdrží prostřednictvím systému eCall, umožní rychleji přispěchat na pomoc řidičům i pasažérům havarovaného vozidla, a tudíž zachránit jejich život a rychleji ošetřit zranění. Odhaduje se, že eCall by měl urychlit zásah záchranné služby o 40 procent v městských oblastech a o 50 procent mimo města, a zabránit až 2 500 úmrtím ročně.

Jak eCall funguje?

Systém eCall se aktivuje automaticky, jakmile čidla zabudovaná ve vozidle zaregistrují vážnou havárii. Po aktivaci systém vytočí evropské číslo tísňového volání 112, naváže telefonní spojení s příslušným centrem pro tísňové volání a záchranným službám předá podrobné údaje o nehodě, včetně doby nehody, přesné polohy havarovaného vozidla a směru jízdy (což je velmi důležité u nehod na dálnicích a v tunelech). Systém eCall lze aktivovat i ručně stisknutím tlačítka v autě, například svědkem vážné nehody.

Témata:  eCall

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

12. listopadu 2025 12:17

Tváří v tvář smrti, ale s nízkým platem. Pietní profese dál zaostávají za průměrem

Listopad bývá obdobím, kdy lidé častěji zavítají na hřbitovy a připomínají si své blízké. S tím se dostávají do popředí i profese spojené s pietními službami – květinářky, pracovníci pohřebních služeb či kameníci. Podle údajů portálu Platy.cz se jejich výdělky výrazně liší. Kameníci si měsíčně přijdou přibližně o 60 % více než květinářky, přesto se ani oni nedostanou nad celostátní průměr. Zatímco příjmy květinářek a pracovníků pohřebních služeb zůstávají znatelně pod ním, mzdy kameníků se k průměrné úrovni alespoň přibližují.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy