Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Neúprosná statistika: Čechy drtí vysoké ceny benzínu!

Neúprosná statistika: Čechy drtí vysoké ceny benzínu!

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Během patnácti let v Česku stoupla cena benzínu o celou jednu třetinu, dodnes dokonce až o polovinu. Ne vždy ovšem pouze stoupala. Podívejte se na vývoj ceny benzínu v tuzemsku.

Takto dlouhodobě, tedy od roku 1993 do roku 2008, jsou nejlépe viditelné ceny na benzínu Special (dnes Special 91). V roce 1993 stál jeho litr 18, 79 korun. O patnáct let později, v roce 2008 se jeho průměrná cena vyšplhala na 29,85 korun za litr.

A dnes, o pět let později, je cena ještě vyšší. Leckde dosahuje až 35 korun a proti roku 1993 se tak současné ceny za benzín vyšplhaly takřka na dvojnásobek. Mnohé motoristy to vytáčí doběla, zvlášť při vědomí, že polovinu z této ceny si na spotřební dani pro sebe strhne stát.

Vláda byla za tyto ceny opakovaně kritizována, a to nejen motoristy, ale i ekonomickými experty. Pohonné hmoty jsou totiž v Česku oproti okolním zemím tak předražené, že je tady projíždějící řidiči raději nekupují a tankují nádrž vždy před a za českými hranicemi. Totéž pak dělají čeští řidiči, kteří bydlí nedaleko hranic.

Kritika přemrštěných cen benzínu tak upozorňuje na fakt, že státní pokladna na daních za benzin tak jako tak vybere stejnou nebo podobnou částku, jakou by vybrala při nižší spotřební dani.

Byť by vláda mohla spotřební daň snížit, evropské statistiky ukazují, že Česko nevybírá z daní na pohonné hmoty nijak výrazně více než jiné evropské země. Statistika evropské komise z poloviny loňského roku ukázala, že v Česku stát z ceny benzinu vybere 52 procent a u nafty 47 procent.

Jaký je evropský průměr? 51,7 procenta u benzínu a 45,9 procenta u nafty. V celé sedmadvacítce států tak Česko se svou daňovou zátěží na pohonné hmoty obsazuje společně s Rakouskem a Slovinskem 14. příčku žebříčku.

Z čeho se skládá cena pohonných hmot dále? Pro evropské země platí, že se všechny řídí základní cenou dosaženou na burze v Rotterdamu. Pak se samozřejmě přičítají i jednotlivé spotřební daně a DPH a nakonec ještě také marže distributorů a prodejců pohonných hmot.

Témata:  pohonné hmoty

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

19. listopadu 2024 10:26

Česko odebírá tolik ruského plynu jako už dlouho ne. Politici by to měli přiznat

Prý jsme se zbavili závislosti na ruském plynu, dozvídáme se už i z billboardů. Volby se blíží a kampaň startuje. Jenže zrovna v době, kdy Česko odebírá tolik ruského plynu jako už dlouho ne. Takže kampaň míří poněkud „mimo“. Přes 90 procent plynu, který do Česka nyní teče, je z totiž „ruského směru“, ponejvíce přímo z Ruska. Pokud odněkud dovážíme přes 90 procent tak důležité suroviny, jakou plyn představuje, je zvláštní hovořit o zbavení se závislosti. Laická veřejnost si pod tím nejspíše představí, že ruský plyn neodebíráme. Což ale není pravda.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

EUR

Špatná zpráva pro euro. Rostoucí ekonomické rozdíly mezi zeměmi ohrožují budoucnost eurozóny

Ekonomické rozdíly mezi zeměmi eurozóny se od jejího vzniku trendově stále zvětšují, a zvláště výrazně potom od roku 2019. Jednotná měna je přitom pro příslušnou měnovou unii přínosná jen tehdy, pokud jsou uvedené rozdíly dostatečně malé a ideálně pokud se jednotlivé země takové unie makroekonomicky sbližují. To právě ovšem není případ eurozóny, jak ve své nové studii dokumentují ekonomové Moritz Pfeifer a Gunther Schnabl z Institutu hospodářské politiky Lipské univerzity.