K pokračující recesi má namířeno česká ekonomika, která se vlivem slábnoucí poptávky v EU začíná potýkat s problémy už i v exportu. Zahraniční obchod je přitom jedním z nejvýznamnějších sektorů hospodářství, díky kterému není propad tuzemského HDP ještě výraznější, uvádí páteční závěry průzkumu GfK.
Hrubý domácí produkt se stále snižuje, míra nezaměstnanosti zůstává na vysoké úrovni (8,4 procenta) a reálné příjmy se i nadále snižují. "V důsledku obtížné ekonomické situace a nejisté budoucnosti mají domácnosti tendenci šetřit. Neutrácejí za nic, co není absolutně nutné a snaží se vytvořit si rezervu do budoucnosti, která může být potencionálně ještě horší," uvádí závěrečná zpráva průzkumu, která zároveň připomíná, že česká vláda se i nadále drží své politiky úspor a navíc by ráda v příštím roce zvýšila DPH.
České hospodářství letos podle prognóz poklesne o jedno procento. Důvodem je podle odborníků především takzvaná špatná nálada spotřebitelů, kteří šetří víc, než by museli. Ekonomický vývoj v České republice v současnosti nedokáže udržet krok s vývojem v sousedním Německu, Rakousku a na Slovensku. Z krátkodobého a střednědobého hlediska lidé podle průzkumu neočekávají zlepšení situace, a proto raději své disponibilní příjmy šetří a neutrácejí. To se jasně projevuje v ochotě Čechů nakupovat. Hodnota tohoto ukazatele byla v září nejníže od roku 1996 (-37,8 bodu).
Během letních měsíců čelila Evropská unie novým zdrojům nejistoty. Zaprvé se prudce zvýšily úrokové sazby španělských a italských dluhopisů. Zadruhé nebylo po nějakou dobu jasné, zda Německo nebude muset vystoupit z Evropského stabilizačního mechanismu v důsledku stížnosti u Spolkového ústavního soudu. A konečně, v řadě evropských zemí byl i nadále pozorován vývoj směrem k recesi.
Z těchto důvodů spotřebitelé po celé Evropě reagují se zvýšenou nejistotou. Ukazatele ekonomických i příjmových očekávání, stejně jako ochota nakupovat značně klesají téměř ve všech sledovaných zemích.
Zjištění jsou převzata z průzkumu GfK Consumer Climate MAXX, který je založen na rozhovorech se spotřebiteli, jež jsou vedeny ve všech zemích EU jménem Evropské komise. V Česku se průzkumu zúčastnilo 1000 respondentů.
Související
13. října 2024 9:58
7. října 2024 13:04
2. října 2024 16:01
31. srpna 2024 7:16
28. srpna 2024 14:24
19. srpna 2024 12:43