Česká republika pokračuje na své cestě k recesi

K pokračující recesi má namířeno česká ekonomika, která se vlivem slábnoucí poptávky v EU začíná potýkat s problémy už i v exportu. Zahraniční obchod je přitom jedním z nejvýznamnějších sektorů hospodářství, díky kterému není propad tuzemského HDP ještě výraznější, uvádí páteční závěry průzkumu GfK.

660
reklama

Hrubý domácí produkt se stále snižuje, míra nezaměstnanosti zůstává na vysoké úrovni (8,4 procenta) a reálné příjmy se i nadále snižují. "V důsledku obtížné ekonomické situace a nejisté budoucnosti mají domácnosti tendenci šetřit. Neutrácejí za nic, co není absolutně nutné a snaží se vytvořit si rezervu do budoucnosti, která může být potencionálně ještě horší," uvádí závěrečná zpráva průzkumu, která zároveň připomíná, že česká vláda se i nadále drží své politiky úspor a navíc by ráda v příštím roce zvýšila DPH.

České hospodářství letos podle prognóz poklesne o jedno procento. Důvodem je podle odborníků především takzvaná špatná nálada spotřebitelů, kteří šetří víc, než by museli. Ekonomický vývoj v České republice v současnosti nedokáže udržet krok s vývojem v sousedním Německu, Rakousku a na Slovensku. Z krátkodobého a střednědobého hlediska lidé podle průzkumu neočekávají zlepšení situace, a proto raději své disponibilní příjmy šetří a neutrácejí. To se jasně projevuje v ochotě Čechů nakupovat. Hodnota tohoto ukazatele byla v září nejníže od roku 1996 (-37,8 bodu).

Během letních měsíců čelila Evropská unie novým zdrojům nejistoty. Zaprvé se prudce zvýšily úrokové sazby španělských a italských dluhopisů. Zadruhé nebylo po nějakou dobu jasné, zda Německo nebude muset vystoupit z Evropského stabilizačního mechanismu v důsledku stížnosti u Spolkového ústavního soudu. A konečně, v řadě evropských zemí byl i nadále pozorován vývoj směrem k recesi.

Z těchto důvodů spotřebitelé po celé Evropě reagují se zvýšenou nejistotou. Ukazatele ekonomických i příjmových očekávání, stejně jako ochota nakupovat značně klesají téměř ve všech sledovaných zemích.

Zjištění jsou převzata z průzkumu GfK Consumer Climate MAXX, který je založen na rozhovorech se spotřebiteli, jež jsou vedeny ve všech zemích EU jménem Evropské komise. V Česku se průzkumu zúčastnilo 1000 respondentů.

Loading...
Témata: Česko | recese

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky