Lidé méně nakupují, šetří i na potravinách

Proti stejnému období loňského roku klesly tržby v českém maloobchodě o 0,8 procenta. Během sledovaného období se dařilo prodejcům pohonných hmot (+1,1 procenta), pohoršili si naopak obchodníci s potravinami (-0,3 procenta), informoval v pátek Český statistický úřad (ČSÚ).

660
reklama

"Po očištění o vlivy počtu pracovních dní se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v srpnu reálně meziměsíčně zvýšily o 0,1 procenta. Meziročně očištěné o pracovní dny klesly o 0,8 procenta, stejný pokles zaznamenaly tržby bez očištění," upřesnila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se proti předchozímu sledovanému měsíci reálně snížily o 1,3 procenta. Ještě větší propad v tomto segmentu zaznamenal ČSÚ při meziročním srovnání (-4,7 procenta). Tržby maloobchodníků za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů klesl o 4,9 procenta, za opravy o 3,4 procenta.

Nejvíce rostly tržby prodeje přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (+ 8,0 procenta). K celkovému růstu přispěl vyšší prodej oděvů a obuvi, počítačového a komunikačního zařízení, výrobků pro kulturu a rekreaci a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží.

Prodej pohonných hmot zaznamenal po déletrvajícím poklesu již druhý měsíc za sebou růst, i přes relativně vysokou srovnávací základnu (srpen byl jediným měsícem v roce 2011, kdy tržby meziročně rostly).

Naopak v prodejnách s výrobky pro domácnost se tržby snížily o 1,5 procenta, pokračoval pokles prodeje potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (pokles tržeb o 1,2, resp. o 0,2 procenta).

"Pokles reálných mezd spolu s nejistou situací na trhu práce nepřejí přílišnému utrácení, a to pociťují obchodníci napříč sektory," tvrdí Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit. Podle jeho slov lidé nadále šetří i na potravinách, jejichž prodejci zaznamenali další pokles tržeb, i když menší než v předchozím měsíci. "Tradičně se tak daří těm, kdo jsou schopni nabídnout nižší cenu, což jsou zejména internetoví prodejci," doplnil Kulhavý.

Český statistický úřad zabezpečuje získávání a zpracování údajů pro statistické účely a poskytuje statistické informace státním orgánům, orgánům územní samosprávy, veřejnosti a do zahraničí. Stanovuje rovněž metodiku statistických zjišťování a jejich zpracování.

Loading...
Témata: obchody | tržby

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky