Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Prodejci švindlují s pečivem! Od 1. srpna to skončí

Prodejci švindlují s pečivem! Od 1. srpna to skončí

Foto: Pixmac

Od středy 1. srpna se zákazníci díky nové vyhlášce ministerstva zemědělství dozví, jaké pečivo pochází ze zmrazeného polotovaru a jaké je naopak čerstvé. Jak v úterý informoval vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený, přibližně každý pátý pekařský výrobek v českých prodejnách byl zmrazený.

Vyhláška ministerstva zemědělství nově zakazuje používání slova čerstvý pro pekařské výrobky, které prošly zmrazením. Týká se to nebaleného chleba, pečiva i zákusků a dortů. Naopak o pobytu v mrazicím boxu musí prodejci spotřebitele povinně informovat označením "rozmrazeno" nebo "ze zmrazeného polotovaru".

"Proto, aby mohlo být pečivo zmrazeno a opět tepelně regenerováno, musí těsto obsahovat řadu pomocných látek, jako jsou enzymy, emulgátory, stabilizátory a kypřidla," vysvětluje Lukáš Zelený.

Jednou z pomocných látek je podle něj například E466 neboli karboxymethylcelulóza, jejímž základem je celulóza získaná chemickou cestou z dříví. Ta se přidává též do projímadel, nebo jako složka vrtných kapalin při těžbě ropy.

Podle některých obchodníků poskytuje dopékání pečiva zákazníkům to nejčerstvější pečivo přímo z pece a prodejci díky tomu mohou rozšířit nabídku pečiva bez obav z přebytků a finančních ztrát.

"Jedná se jen o část pravdy. Obchodníci ale zamlčují, že energie na mrazení jsou náklady navíc. Ten, kdo je zaplatí, je vždy spotřebitel," doplňuje Zelený.

Témata:  ekonomika

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy