Reportéři ČT: Lumpárna s podivnou tramvají za 45 milionů!

Dopravní podnik města Liberce a Jablonce (DPMLJ) se rozhodl ušetřit na nákupu nové tramvaje. Svým nákupem skutečně ušetřil. Problém je, že si tramvaj musí složit sám, výrobce dodá jenom potřebný materiál. A přitom jedna taková tramvaj už v depu stojí – a je nefunkční. Na podivný nákup upozornil pořad Reportéři ČT.

reklama

Zatímco si DPMLJ mne ruce nad výhodným obchodem, opozice kritizuje přílišná rizika projektu. Nákup materiálů na tramvaj obhajoval v pořadu provozně technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička: „Je to jako když vaříte. Musíte koupit maso, najdete potřebné koření, vložíte do toho své know-how a uvaříte dobré jídlo. My jsme nakoupili materiál, naši zaměstnanci dají do toho své know-how a tramvaj musí jezdit.“

Ovšem skutečnost, že ne vždy se tramvaj podaří správně a bez problémů sestavit, aby mohla převážet ulicemi Liberce cestující, ukazuje případ jiné tramvaje. Tu koupil DPMLJ podobně a v současnosti jako nefunkční je odstavena v depu. Obavy, že nová tramvaj dopadne stejně, Lavička nemá. „Já jsem optimista.“

Tramvaj po složení bude muset podle opozice najezdit několik set zkušebních jízd, než do ní budou moc nastoupit cestující. Možným problémem se může ukázat i fakt, že tramvaj, jejíž prototyp DPMLJ koupil, je jediná svého druhu ve střední Evropě.

Reportéři ČT smlouvu, kterou DPMLJ uzavřelo s dodavatelskou firmou Pragoimex, předložili právníkovi Vladanu Broži s otázkou, zdali je smlouva dostatečně zabezpečena na případná rizika, tj. nesložení tramvaje či vysoké poruchovosti. „Ošetřeno je to velice chabě. Je zde riziko, že DMPLJ přijde o peníze a v depu bude mít tramvaj, která nemůže vyjet do ulic. Smlouva řeší zaškolení pracovníků DMPLJ, ale neřeší odpovědnost za to, když to celé nebude fungovat.“
Podle opozice byla navíc veřejná zakázka na nákup tramvaje šitá na míru předem určené firmě. To sice podle právníka Brože ze zákona lze, ovšem pouze za předpokladu, že jde o výjimečnou technologii, což není případ nákupu tramvaje.


Propojenost místního hokejového klubu s politikou

Podle Stanislava Beránka z Transparency International je místní hokejový klub Bílý tygři, který hraje extraligu, úzce napojen na libereckou politiku. Sponzory hokejového klubu jsou firmy, které se přímo podílejí na fungování liberce, včetně DPMLJ. Mezi takto propojenými firmami patří například holding Syner, která má nadstandardní vztahy s libereckou ODS, především s ex-primátorem Jiřím Kittnerem. Ten smlouvu na nákup tramvaje podepsal a v současnosti sedí v dozorčí radě DMPLJ.

Hokejový klub se odmítl vyjadřovat a ve svém tiskovém prohlášení uvedl, že otázky novinářů „jednoznačně signalizovaly snahu za každou cenu klub znectít“. O úzkých vztazích byznysu a liberecké politiky se dlouhodobě spekuluje. Už před časem pořad Reportéři ČT zveřejnil kauzu s veřejnými zakázkami v rámci mistrovství světa v lyžování, které v Liberci konalo.

Jeden ze subdodavatelů Dušan Smrž ze společnosti DS Interiér, s.r.o. potvrdil, že aby získal veřejnou zakázku, měl se stát zlatým sponzorem klubu HC Bílý tygři. To by znamenalo půlmilionový sponzorský dar hokejovému klubu.

Společnost Pragoimex, která materiál na tramvaji DPMLJ dodává, v regionu sponzoruje ještě jeden tým – jablonecký fotbalový klub. Jeho majitel Miroslav Pelta je v současnosti rovněž členem dozorčí rady DMPLJ. Uzavřený kontrakt podle jeho slov nemá žádná rizika.

Témata: dopravní podnik

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky