Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Česku hrozí, že přijde o 45 miliard z evropských fondů

Česku hrozí, že přijde o 45 miliard z evropských fondů

Foto: Česká televize

Evropská komise plánuje přeřadit 10 miliard eur z kohezních fondů do tzv. CEF - Nástroje na propojení Evropy. Česká republika by tak v příštím programovacím období přišla o 45 miliard korun, mohla by je ale získat v přísnějším režimu z CEF, řekl v úterý ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Česká republika se bude snažit lobbovat před čtvrtečním jednáním ministrů dopravy v Bruselu proti schválení stropů pro peníze z kohezních fondů pro jednotlivé země. "Pokud jsme měli v tuto chvíli 145 miliard z evropských zdrojů, tak kdyby byl schválený 2,5procentní capping, došlo by ke snížení objemu finančních prostředků z kohezního fondu na 100 miliard korun," vysvětlil Dobeš o rozdílu mezi skoro uplynulým sedmiletým obdobím a dohadovanými programy mezi lety 2014 - 2020.

Peníze by ministerstvo mohlo získat z CEF, stavby by ale musely splňovat specifická kritéria, například musí jít o přeshraniční projekty. "V tuto chvíli je započítáváno DPH do nákladů, v novém instrumentu by nebylo," dodal ministr.

V úterý jednali ministři dopravy Visegradské čtyřky a přátelských zemí o revizi evropské sítě TEN-T. Ministerstvu dopravy se podařilo zařazení 9. nákladního železničního koridoru a silničního spojení mezi R49 a R6 mezi Českou republikou a Slovenskem do hlavní části sítě.

Na druhou stranu se Dobešovi nedařilo v jednání o výměně dálnice D1 s rychlostní silnicí R35, ta je zatím zařazená do vedlejšího evropského plánu, zatímco D1 do páteřního. "Komise ale souhlasí s tím, že mezi Pardubicemi a Olomoucí je možné začít v následujícím období stavět," doplnil ministr.

Prioritou ministerstva dopravy jsou spojení Praha - Drážďany a Praha - Mnichov. O těchto projektech bude ministr dále jednat se svým německým protějškem Peterem Ramsauerem. Propojení Praha - České Budějovice - Linz podle Dobeše neprobíhá příliš dobře, rakouská vláda není dobudování trasy nakloněná.

Základní síť TEN-T by měla být dokončená do roku 2030, vedlejší o 20 let později.

Témata:  dotace z EU

Související

Aktuálně se děje

10. října 2025 12:10

Levná ojetina může skrývat minulost taxíku. Takhle ji poznáte

Koupí ojetého auta můžete hodně ušetřit, ale kupující by měl vědět, co vlastně kupuje. Některá ojetá vozidla můžou být vysloužilé taxíky, policejní vozy nebo auta z půjčoven. Tato auta jsou typicky opotřebovanější a mají nižší hodnotu. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Andrej Babiš

Komentář

Rozpočet přežije i Babišovy sliby. Německo by na tom bylo hůř o pětinu

Pokud by Babišova vláda naplnila všechny své sliby během prvního roku vládnutí, z výpočtu Národní rozpočtové rady plyne, že se český schodek veřejných financí stále vyjde pod 3 % HDP; německá vláda by v takovém případě měla o 20 % vyšší deficit než ta česká, rakouská o 38 %, a polská dokonce o 124 %. Ani inflace by neměla být v ČR problémem.