Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Práci nemá přes 540 tisíc lidí. Nezaměstnanost se blíží k deseti procentům. Je lépe než před rokem

Práci nemá přes 540 tisíc lidí. Nezaměstnanost se blíží k deseti procentům. Je lépe než před rokem

Foto: Pixmac

Míra nezaměstnanosti v ČR v únoru vzrostla z lednových 9,1 na 9,2 procenta, ve čtvrtek o tom informovalo ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). Tržní konsenzus agentury Reuters počítal s úrovní 9,1 procenta.

Úřad práce ČR (ÚP ČR) ke konci února evidoval celkem 541 685 uchazečů o zaměstnání. Jejich počet byl o 7 596 vyšší než na konci předchozího měsíce, ve srovnání se stejným obdobím roku 2011 poklesl o 25 211.

Míra nezaměstnanosti dosáhla hodnoty 9,2 procenta (leden 2012 – 9,1 %, únor 2011 – 9,6 %). Míru nezaměstnanosti vyšší než republikový průměr vykázalo 47 okresů, nejvyšší byla v okresech Jeseník (17,9 %), Bruntál (17,8 %), Most (16,3 %), Znojmo (15,9 %), Hodonín (15,5 %) a Děčín (15,1 %). Nejnižší míra nezaměstnanosti byla zaznamenána v okresech Praha-východ (3,5 %), hl. m. Praha (4,1 %), Praha-západ (4,2 %) a Mladá Boleslav (5,0 %). Míra registrované nezaměstnanosti mužů vzrostla na 8,5 procenta a žen na 10,2 procenta. Meziměsíční nárůst nezaměstnanosti byl zaznamenán v 65 okresech – největší nárůst byl v okresech Ústí nad Labem (o 4,5 %), Benešov (o 4,2 %), Praha-západ a Prachatice (shodně o 3,2 %) a Kutná Hora (3,1 %). Počet volných pracovních míst meziměsíčně vrostl o 2200 (+6,4 %) na 36 671, meziročně byl vyšší o 4507 (+14,0 %). Na jedno volné pracovní místo připadalo v průměru 14,8 uchazeče, z toho nejvíce v okresech Třebíč (70,4), Jeseník (50,8), Bruntál (44,8), Prostějov (44,1) a Teplice (42,9).

V průběhu února bylo nově zaevidováno 54 521 osob. Ve srovnání s minulým měsícem to bylo méně o 21 190 osob a v porovnání se stejným obdobím minulého roku více o 7 365 osob. Z evidence odešlo celkem 46 925 uchazečů, do zaměstnání z nich nastoupilo 30 783. Podporu v nezaměstnanosti pobíralo 139 176 uchazečů o zaměstnání, tj. 25,7 procenta všech uchazečů vedených v evidenci (leden 2012 – 22,0 %, únor 2011 – 32,2 %). Podle posledních dostupných údajů byla míra nezaměstnanosti zpracovávaná evropským statistickým úřadem Eurostat pro mezinárodní srovnání v lednu v ČR 7,2 procenta, v EU činila 10,6 procenta. Nižší než v ČR byla v Rakousku (3,7 %), Nizozemsku (5,3 %), Lucembursku (5,4 %), Německu (6,4 %) a na Maltě (6,5 %). Naopak nadprůměrné hodnoty vykázala na Kypru a v Polsku (shodně 10,7 %), v Maďarsku (11,5 %), Bulharsku (12,5 %), na Slovensku (13,8 %), v Irsku (14,6 %), Portugalsku (15,2 %) a ve Španělsku (23,8 %). Za Estonsko, Řecko, Lotyšsko, Litvu a Velkou Británii údaje nejsou zatím k dispozici (poslední dostupné údaje byly vyšší než míra nezaměstnanosti v ČR).

Témata:  nezaměstnanost

Aktuálně se děje

22. října 2026 11:54

Volkswagen chce zmrazit mzdy ve Škodě až do roku 2030. Úspěšnější automobilka má platit za krizi koncernu

Požadavek Volkswagenu na zmrazení mezd zaměstnanců Škody Auto až do roku 2030 je závažným signálem. Naznačuje, že problémy německého automobilového průmyslu se stále výrazněji přelévají do Česka, a to i do podniků, kterým se samotným ekonomicky daří. Volkswagen se podle odborů snaží přenést část nákladů své rozsáhlé restrukturalizace také na zaměstnance úspěšnějších koncernových značek.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Ve čtvrtek 12. listopadu natankujete za tyto ceny. Stát určil strop pro benzin i naftu

Ministerstvo financí stanovilo maximální přípustné ceny pohonných hmot pro 12. listopadu. Litr neprémiového benzinu nesmí stát více než 40,78 koruny, nafta může vyjít maximálně na 45,87 koruny. Cenová regulace pokračuje i v listopadu, vláda zároveň ponechává sníženou spotřební daň z nafty. Reaguje tak na přetrvávající napětí na trhu s ropou a rizika spojená s konfliktem na Blízkém východě.