Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Důvěra investorů v ekonomiku eurozóny je nejslabší za čtyři roky

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Důvěra investorů v ekonomiku eurozóny začátkem ledna pokračovala v poklesu a je na nejnižší úrovni za čtyři roky. Hlavní podíl na tomto vývoji mají obavy, že Británie odejde z Evropské unie bez dohody, dopady protestů takzvaných žlutých vest ve Francii a také obavy z oslabení světové ekonomiky. Uvedla to dnes výzkumná společnost Sentix. Její index důvěry klesl už pátým měsícem, v lednu na -1,5 bodu z -0,3 bodu v prosinci.

Index je nyní na nejnižší úrovni od prosince 2014. Analytici v anketě agentury Reuters očekávali pokles na -2,8 bodu.

Dílčí index očekávání v lednu klesl na -19,3 bodu z -18,8 bodu v předchozím měsíci. Dílčí index současných podmínek se pak snížil na 18 z prosincových 20 bodů.

"S těmito údaji se eurozóna nebezpečně blíží stagnaci," uvedl výkonný ředitel Sentix Manfred Hübner. "Zdá se, že centrální banky ani politici skutečně nepochopili rozsah tohoto zpomalování," dodal.

V Německu, které je největší ekonomikou v Evropě, index důvěry za leden klesl na 6,1 bodu ze 7,2 bodu v prosinci, což znamená třetí pokles v řadě. Hübner poznamenal, že Německo jako rozjetý nákladní vlak ztrácí dynamiku jen pomalu.

Témata:  ekonomika

Aktuálně se děje

22. října 2026 12:25

Letiště Praha nabídne v zimě 145 destinací. Přibudou nové linky do exotiky i Evropy

Zimní letový řád pražského letiště přinese 20 nových destinací a celkem 69 leteckých dopravců. Cestující budou moci využít nové spoje do evropských měst, Asie i exotických letovisek. Letiště očekává, že během zimní sezony odbaví více než 6,5 milionu cestujících.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Aleš Juchelka (ANO)

Stát přidá firmám na zaměstnance se zdravotním postižením. Podpora vzroste o desítky tisíc

Zaměstnavatelé, kteří vytvářejí pracovní místa pro osoby se zdravotním postižením, získají od státu vyšší podporu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze 48 na 90 tisíc korun na jednoho zaměstnance. Růst čeká také mzdový příspěvek, který se od ledna 2027 zvýší o 2500 korun měsíčně. Novela zákona o zaměstnanosti zároveň slibuje méně administrativy a pružnější pravidla pro vytváření pracovních míst.