Ceny na internetu máme v ČR nižší a v obchodech vyšší, než je průměr EU

V České republice, Maďarsku a na Slovensku jsou ceny v internetových obchodech nižší a u kamenných prodejců vyšší, než je průměr Evropské unie. Prokázal to průzkum agentury Civic Consulting pro Evropskou komisi, který ve středu citoval internetový prodejce Kasa.cz.

660
reklama

Z průzkumu také vyplývá, že šíře nabídky e-shopů je průměrně 2,5krát větší než u velkého kamenného prodejce.
 
"Že je v ČR vyšší cenová hladina než v mnohých státech EU, je obecně známé, stejně tak to, že na internetu jsou nižší ceny než v klasických obchodech. Potěšující však je, že z průzkumu vyplynulo, že ceny na českém internetu jsou nižší, než je průměr EU, a proto se mohou české internetové obchody stát oblíbeným nákupním cílem zahraničních zákazníků," podotkla marketingová ředitelka Kasa.cz Jitka Součková.
 
Průzkum také prokázal, že zatímco v ČR, Maďarsku a na Slovensku byly na daném vzorku produktů ceny na internetu nižší a ceny v kamenných prodejnách vyšší, než je průměr EU, tak ceny ve Velké Británii a v Polsku byly u obou typů prodejců nižší a naopak ve Švédsku, Dánsku a Rumunsku vyšší.
 
Tato fakta potvrzují i data předního českého internetového obchodu Kasa.cz. "Ceny u nás jsou v mnoha případech i o 50 procent nižší než doporučené maloobchodní ceny, za které se často zboží nabízí v kamenných prodejnách," poznamenala Součková.
 
Z průzkumu dále vyplynulo, že mnoho zákazníků (18 %) hledá informace o produktu a cenách u kamenných prodejců, aby posléze nakoupili online. Opačný postup, tedy informace online - nákup offline, je také běžný, využívá ho průměrně 15 procent nakupujících.
 
Podle studie utratí v České republice na internetu 5 až 12,5 tisíce korun ročně 29 procent lidí (průměr EU 27 %) a 12,5 až 25 tisíc korun 25 procent (průměr EU je 19 %). Průměrný roční internetový účet činí v České republice 20,8 tisíce korun, přičemž medián je 11,5 tisíce korun. Průměr EU činí 23,5 tisíce korun a medián 11 tisíc korun.
 
V EU zákazníci nejčastěji platí kartou (63 %), následují online platby (36 %), bankovní převod (31 %) a dobírka (20 %), v ČR zákazníci nejvíce využívají dobírku (68 %), bankovní převod (61 %), platební karty (30 %) a online platby (14 %).
 
V cizině nakupuje online 19 procent Čechů a 59 procent Slováků, průměr EU je 32 procent. Češi pro online nákup v zahraničí nejčastěji volí Německo (24 %) a USA (23 %), Slováci nejvíce nakupují v ČR (59 %), Německu a Velké Británii (15 %). Z hlediska přeshraničních online nákupů v rámci celé EU spotřebitelé nejčastěji volí Německo (27 %), Velkou Británii (24 %) a USA (23 %).
 
Průzkum realizovala agentura Civic Consulting pro Evropskou komisi v 27 zemích Evropské unie. Cenové srovnání provedla v 17 zemích včetně České republiky a Slovenska.

Témata: obchody

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky