Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zaměstnanci odchází za lepším. Loajalita vymírá

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Většina společností v ČR je připravena nabídnout až o 15 % vyšší mzdy, aby tím zamezila fluktuaci, udržela své klíčové lidi a získala nové pracovníky. Růstu mezd jsou nejotevřenější firmy z výrobního a zpracovatelského průmyslu. Vyplývá to z průzkumu personálně poradenské společnosti Randstad. Nábor zaměstnanců na stálé pozice přitom plánuje 61 % oslovených firem.

Valná většina firem (88 %) zapojených do průzkumu je postižena nedostatkem zaměstnanců, a proto plánuje nábor nových lidí. Více než polovina společností (61 %) bude nové zaměstnance nabírat na stálé pozice, 36 % na dočasné pozice. Jako nejčastější důvod pro nábor nových zaměstnanců uváděly firmy fluktuaci (24,5 % respondentů), v těsném závěsu pak růst společnosti a růst trhu. Třetina firem tvrdí, že letos zaznamenala vyšší fluktuaci než v předchozím roce, polovina pak, že se pohybuje na podobných hodnotách. „Z průzkumu vyplynulo jedno zajímavé číslo, a sice že 20 % lidí mění práci každý rok. Největší fluktuací je postižen výrobní segment a tradičně i segment služeb. Nejčastějšími důvody pro změnu zaměstnavatele jsou lepší nabídky, změna v profesní dráze nebo objevování dalších možností kariérního postupu jinde,“ říká Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad, s tím, že nábor nových lidí plánují zejména oddělení výroby (23 %), IT/technologií (17,5 %) a prodeje (14 %).

Čas na hledání lidí roste

Pouze 18 % respondentů je schopno najít nového pracovníka za kratší dobu než za jeden měsíc, většina firem musí trávit hledáním lidí déle. Téměř dvě třetiny firem hledají nového zaměstnance 1-3 měsíce, zbytek dokonce více než 3 měsíce. Nejefektivnějším způsobem hledání nových lidí je dle zaměstnavatelů doporučení od stávajících zaměstnanců. Firmy své lidi k doporučení nových kolegů velmi často motivují také finančně.

Polovina firem v průzkumu uvedla, že nabírá zaměstnance ve věku nad 50 let. Mezi opatřeními přijatými těmito společnostmi za účelem získání více zaměstnanců starších 50 let patří např. flexibilní pracovní doba, zmenšení pracovní zátěže, zkrácení pracovní doby, zvýšení platu, interní rekvalifikace, nebo školení zaměstnanců pro práci s počítačem.

Pětina firem si myslí, že nabízí vyšší mzdy než jejich konkurence

I když si 20 % firem myslí, že nabízí lepší mzdy než jejich konkurence, celých 90 % respondentů průzkumu je připraveno řešit nedostatek pracovníků navyšováním mzdy až o 15 %. Nejvíce otevřené ke zvýšení platů jsou firmy v oblasti zpracovatelského průmyslu a výroby, finančně motivovat jsou připravené zejména lidi z výroby (22,5 %), strojírenství (17 %), IT (16,2 %), prodeje (13,4 %) a HR (9,2 %). Téměř dvě třetiny firem přitom již platy zvedaly v předchozím roce.

Témata:  ekonomika firmy lidé práce

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.