Každá pátá faktura není v Česku zaplacená včas

Platební morálka v Evropě se od roku 2014 zlepšuje. Počet pozdě uhrazených nebo nezaplacených faktur se snížil z 23 % na 21 %.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama
Lži a konspirace! Zeman promluvil o kauze údajného únosu Babiše mladšího! - anotační obrázek
Lži a konspirace! Zeman promluvil o kauze údajného únosu…

Nejvýrazněji vnímají zlepšení firmy ve východní Evropě, přičemž zákazníci z České republiky (20 % neplatí včas) se letos společně s Poláky (21 % neplatí včas) řadí k těm rychlejším. V západní Evropě v poctivosti dominuje Dánsko (15 %). Průměrné zpoždění plateb je letos 20 dní po splatnosti. To a mnohem více přináší další ročník mezinárodního průzkumu platební morálky pro inkasní agenturu EOS KSI.

Evropští zákazníci platí dříve a snížil se i počet neuhrazených pohledávek. Ve většině států došlo k celkovému zlepšení platební morálky. Pozdě zaplacených je pětina účtů za zboží či služby. „V České republice je míra včasně splacených pohledávek podobná jako loni. Mírné zlepšení nastalo u klientů z řad spotřebitelů, a to z 19 % nezaplacených účtů na 17 %. Naopak statistiky neuhrazených pohledávek navyšují české firmy – s placením si jich dává na čas 21 %,“ hodnotí Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI.

Nejméně zodpovědní zákazníci jsou na západ od nás ve Velké Británii (25 %), na východ od nás na Slovensku (27 %), v Rumunsku (26 %) a v Řecku (26 %). Nejlepší platební disciplínu vykazují letos zákazníci v Dánsku (15 %) a Rusku (5 %*). „Vliv na platební morálku mají také termíny pro splatnost faktur – čím delší dáte zákazníkovi prostor k prodlevám, tím větší je pravděpodobnost nezaplacení například z důvodu zapomenutí. Evropské firmy letos přistoupily ke snížení splatnosti na 34 dní, nejvýrazněji pak v sektoru B2C na 23 dní. České společnosti naopak splatnosti prodloužily z 37 na 39 dní, což se jim z dlouhodobého hlediska může vymstít,“ dodává Vachel.

* Data získaná v Rusku byla pravděpodobně značně ovlivněna legislativními změnami a proběhlou ekonomickou recesí, pro srovnání je nevyužíváme. 

Zákazníci platí tři týdny po splatnosti

Průměrné zpoždění plateb za zboží a služby je v Evropě 20 dní po určené splatnosti, v Česku je to 17 dní. Česká republika se tak i letos řadí mezi země s nejkratším zpožděním společně se Švýcarskem, Ruskem a Francií. Nejdéle firmy na zaplacení svých účtů čekají ve Slovinsku (30 dní).

Firmy vidí budoucnost optimisticky

Evropské společnosti jsou letos pozitivnější než loni. „Dobrá nálada zavládla především ve východní Evropě, kde zlepšení platební morálky čeká až 27 % firem, v Česku 25 %. Výzkum mezi evropskými podnikateli tedy nesignalizuje ekonomické problémy v blízké době,“ uzavírá Vachel. Průměrně zlepšení očekává každá čtvrtá firma v Evropě. Výjimkou je Německo, kde je pětina firem ohledně budoucího vývoje platební morálky skeptická.

Diskuze: Každá pátá faktura není v Česku zaplacená včas

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky