Šťastní zaměstnanci jsou efektivnější. Jak jejich spokojenosti docílit?

Odborníci se shodují na tom, že pocit štěstí a spokojenosti hraje ve výkonnosti zaměstnanců významnou roli. Šťastní pracovníci méně marodí, pracují lépe a je méně pravděpodobné, že v blízké době podají výpověď. K jejich spokojenosti přispívají přátelské vztahy na pracovišti, přístup k občerstvení, ale i to, když jim zaměstnavatel ukáže, že mu na nich záleží – třeba tím, že se bude starat o jejich zdraví.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama
Mladá žena šla k zubaři kvůli zánětu dásní. Pak se ale ukázalo, že jde o něco mnohem horšího! - anotační obrázek
Mladá žena šla k zubaři kvůli zánětu dásní. Pak se ale…

Dle studie The Science of Happiness z roku 2013 vypracované společností Globoforce jsou šťastní zaměstnanci o celých 85 % efektivnější než jejich méně šťastní kolegové, nadto oproti nim vykazují o 60 % menší absenci a u zaměstnavatele zůstávají dvakrát déle. Také je u nich desetkrát méně pravděpodobné, že si vezmou pracovní neschopnost. Šťastní zaměstnanci tudíž své firmě přinášejí mnohé benefity. Jak můžete ke štěstí svých zaměstnanců přispět? V článku vám přinášíme 4 tipy, jak na to.

1) Ukažte jim hlubší smysl jejich práce

Říci svým zaměstnancům, co mají dělat, bývá většinou mnohem lehčí a časově nenáročnější než vysvětlovat jim, proč to mají dělat. Jedním z pilířů budování pozitivní firemní kultury a dobré atmosféry však je právě to ukázat svým pracovníkům smysl jejich snažení a zasadit jejich práci do širšího kontextu. „Lidé, kteří neznají smysl své práce, mají tendenci pracovat mechanicky, stereotypně, zkrátka jako roboti. Angažovaní zaměstnanci – ti, kteří vědí, proč danou práci dělají, navíc znají i vizi a hodnoty své firmy – jsou oproti tomu výkonnější, pracují s nadšením a jsou též kreativnější,“ vysvětluje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům.

2) Dejte jim prostor pro socializaci

Dobré vztahy na pracovišti jsou mimořádně důležitým prvkem pozitivní firemní kultury, v níž jsou pracovníci šťastní. Přátelství mezi zaměstnanci dokonce podle průzkumu analytické společnosti Gallup zvyšuje spokojenost pracovníků o celých 50 %, u zaměstnanců s nejlepším přítelem v pozici pracovního kolegy je pak sedmkrát vyšší šance, že se svým povinnostem budou věnovat skutečně naplno. Aby ovšem pracovníci mohli přátelské vztahy navazovat a rozvíjet, je potřeba jim na to dát prostor. Dobře k tomu poslouží například přestávky a také speciálně pro interakci určené „chill-out zóny“, kde se zaměstnanci mohou na chvíli sejít, dát si společně třeba kávu a popovídat si.

3) Veďte je ke zdravému životnímu stylu

Ke spokojenosti zaměstnanců a pozitivní atmosféře na pracovišti přispívá i to, jak moc se zaměstnavatel o své lidi zajímá a stará. Správný lídr umí svým pracovníkům ukázat, že si cení jejich práce, pochválí je i jim děkuje za odvedenou práci. Kromě toho se čím dál víc firem začíná též starat o samotné zdraví svých lidí, a to nejen tím, že jim jako pracovní benefit nabízí takzvané „sick days“. „Společnosti dnes již například nabízejí příspěvky na odvykací kúry pro kuřáky, pořádají pro své zaměstnance kurzy o zdravém životním stylu nebo jim kupříkladu poskytují služby maséra přímo na pracovišti,“ popisuje Jiří Jemelka. Dalšími možnostmi je pak například instalovat u firmy stojany na kola a k toaletám přidat sprchy, čímž můžete pracovníky povzbudit k ježdění do práce na kole. Nebo můžete se svými zaměstnanci vytvořit sportovní tým a účastnit se různých dobrovolnických klání, čímž jim nejen dopřejete možnost zdravého pohybu, ale i stmelíte kolektiv.

4) Štěstí prochází žaludkem

Nejen láska, ale i spokojenost na pracovišti prochází žaludkem. Podle studie z roku 2015 je ve své práci mimořádně nebo velmi šťastných 56 % zaměstnanců, ovšem mezi těmi, kteří mají na pracovišti přístup k občerstvení zdarma, je tento podíl ještě vyšší: 67 %. Mezi firmami tak nastupuje sílící trend nového benefitu v podobě dobře zásobené kantýny. Dostupnost jídla na pracovišti a také jeho pestrost je nejdůležitější pro pracovníky z generace mileniálů, mají-li tudíž ve vaší společnosti převahu mladší ročníky, určitě tuto možnost zvažte.

Diskuze: Šťastní zaměstnanci jsou efektivnější. Jak jejich spokojenosti docílit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky