Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vlakový koridor za 8 miliard do Plzně má skluz

Vlakový koridor za 8 miliard do Plzně má skluz

Foto: Radek Sycha, MoneyMAG.cz

Plánovaná stavba koridoru z Rokycan do Plzně má skluz, může se stát, že se nestačí vyčerpat peníze ze současné evropské nabídky. Uvádí to čtvrteční vydání deníku E15.

Nejde přitom o malé peníze, odhadované náklady jsou kolem osmi miliard korun, což stavbě zajistilo na železnici přídomek „zakázka desetiletí“. Evropská unie má hradit až 85 procent nákladů. „Pokud se nezačne stavět na jaře, pak tady toto nebezpečí je,“ připustil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Po dálnici D8 a řadě problematických vodních staveb by šlo o další velký krach „evropského“ dopravního projektu. Pokud se stavba skutečně protáhne za současné rozpočtové období unie, které definitivně končí v roce 2015, není jasné, čím by se evropské peníze nahradily. Jak to bude s evropskými penězi pro následující léta, totiž není zatím vůbec jasné. Podle původních předpokladů Správy železniční dopravní cesty měl být tendr na zhotovitele vypsán už v polovině loňského roku. Dosud se tak nestalo. Zpočátku svazovaly správu železnic problémy s pozemky, poslední se podařilo vyvlastnit teprve v prosinci. Podle informací deníku E15 měl být tendr vyhlášen ještě před Vánoci, v poslední chvíli před zveřejněním si však dokumentaci vyžádalo ministerstvo dopravy.

„Termíny jsou trochu napnuté, ale věříme, že vše dopadne dobře a i na tuto stavbu se podaří peníze vyčerpat,“ řekl mluvčí úřadu Martin Novák. Vše ale můžou zhatit případná odvolání neúspěšných účastníků tendru. „Tam by asi nějaké problémy vznikly,“ doplnil Novák. Ministerstvo se navíc netradičně rozhodlo dostát nařízení vlády z roku 2010, podle kterého všechny zakázky nad půl miliardy schvaluje kabinet. Dokumentaci tak čeká klasické legislativní kolečko, nyní je v mezirezortním řízení. Na vládu by mohla jít v únoru. U minulých dopravních staveb se přitom toto nařízení ignorovalo.

Stavba u Rokycan je pro třetí železniční koridor klíčová. Na rozdíl od obvyklých přestaveb budou zdejší koleje výjimečné tím, že povedou ve zcela nové stopě. Na trase také vznikne zhruba čtyřkilometrový tunel, v českých zemích vůbec nejdelší. Dražším drážním projektem bylo pouze pražské Nové spojení za devět miliard korun. Estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem se otevřela v roce 2008.

Témata:  vlaky

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2025 17:55

5. listopadu 2025 12:22

Velké změny v Česku: vyšší platy pro učitele, strategie ochrany krajiny a modernizace věznic

Platové tarify pedagogických pracovníků v regionálním školství a akademických pracovníků státních vysokých škol vzrostou od 1. ledna buď o pevnou částku 2 000 korun, nebo v případě 8. až 16. platové třídy o sedm procent. Příslušnou novelu nařízení vlády schválil kabinet Petra Fialy na zasedání ve středu 29. října 2025. Schválil také novou politiku krajiny nebo tři koncepční materiály Ministerstva spravedlnosti, které se týkají zásad trestní politiky v Česku, budoucnosti vězeňství a probační a mediační služby.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Komentář

Odborníci i zákon mají jasno. Upravený státní rozpočet má dodat stávající vláda

Předložení návrhu rozpočtu na další rok je klíčovou povinností každé české vlády. Daňoví poplatníci si ji za to platí. Za to, aby rozpočtovala užití jejich vybraných daní a odvodů. Momentálně, jako vždy, má Česko jen jednu vládu. Tu Fialovu. Žádné dvojvládí neexistovalo, neexistuje a existovat nebude. I když je Fialova vláda v demisi, stále vládne. A stále tak má povinnost předložit návrh rozpočtu na rok 2026.