Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Důchody se radikálně změní? Polovina Čechů si polepší, a zbytek?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Vláda Andreje Babiše chystá změnu ve složení důchodů, která zpomalí růst penzí polovině seniorů. Rychleji ale začnou růst důchody těm, kteří mají v tuto chvíli penze nižší.

Změnu připravila ministryně práce v demisi Jaroslava Němcová (ANO), která o ní informovala ČTK. Podle ní by pevná část důchodu, která je pro všechny stejná, měla od příštího roku odpovídat deseti procentům průměrné mzdy.

To se ale odrazí ve valorizaci. Zvyšovat si sice bude stejně jako dosud, částka se ale jinak rozdělí. Více peněz poputuje do pevného dílu, méně do zásluhové procentní výměry. Růst důchodů se tak zpomalí asi polovině lidí, kteří pobírají starobní důchod. Bude to ta část lidí, kteří mají vyšší než průměrný důchod. 

Podle odborníků patří český systém k nejsolidárnějším a důchody bohatých a chudých se liší jen málo. Jen desetina penzistů ale dosahuje na důchod vyšší než 14.501 korun. Polovina lidí pobírá více než 11.344 korun. Desetina pak méně než 8576 korun.

Průměrný důchod činí 11.828 korun. Pokud by ale nová pravidla platila už letos, podle propočtů ČTK by si lidé s penzí nad 11.200 korun pohoršili. Důchod loni pobíralo kolem 2,4 milionu seniorů a seniorek. 

O kolik by se důchody mohly příští rok zvednout není jasné. Babiš v pondělí uvedl, že penze měly příští rok růst v průměru o 918 korun, tedy o 540 korun všem do pevné části a zbytek by připadl na procentní díl.

Témata:  důchody důchodci

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy