Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak se vypořádat s důchodovou reformou Nečasovy vlády? Politik má řešení

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Česká vláda nedávno navrhla zrušení 2. penzijního pilíře. Pravice argumentuje, že pokud by se do něj nezasahovalo, byl by dlouhodobě prospěšným pro důchodový systém. S tím ale nesouhlasí člen OVV ČSSD Praha 4 Michal Pícl.

"Tzv. „penzijní reformy" se vydává za vhodný prostředek, jak neprohlubovat deficity důchodového účtu. Podobnou mantru používala pravice ve visegrádských zemích, např. Polsku a Slovensku. Stejně argumentovala i ta v Pobaltí. Naše pravice ve svých vyjádřeních pokračuje tak, jako kdyby vlády v Polsku, Maďarsku či na Slovensku v předešlých letech do 2. pilíře žádným způsobem nezasáhly," zamýšlí se na webu strany.

"S odstupem doby je zřejmé, že trend tzv. „penzijních reforem" ve střední a východní Evropě neuspěl. Rozpočtové dopady reforem vlády přinutily, aby se druhých pilířů vzdaly nebo je podstatně zredukovaly. Je známo, že v některých případech – v Maďarsku či Slovensku – stát musel (po vyvedení části prostředků na účty soukromých společností) vydávat nemalé finanční prostředky na sanaci veřejného systému. V podstatě ve všech zemích regionu se v posledních pěti letech výrazně snížily odvody do 2. pilíře a státem garantovaný systém znovu posílil. Ještě poučnější je srovnat stav veřejných financí v konkrétních zemích po přijetí a po zrušení (či alespoň zmírnění) tzv. „penzijní reformy"," dodal.

V Maďarsku, které bylo premiantem v převedení veřejných prostředků do soukromých fondů, podle Pícla po dobu trvání reformy veřejný dluh vytrvale stoupal. "Když Orbánova vláda příspěvky do 2. pilíře v roce 2010 zásadně znevýhodnila, veřejný dluh se snížil. Závislost mezi růstem veřejného dluhu a zaváděním 2. pilíře naznačuje tehdejší iniciativa maďarské vlády. Spolu s dalšími vládami regionu požadovala po Evropské komisi, aby si mohla odečíst příslušnou část schodku veřejných financí – pochopitelně jako „cenu reformy"," uvedl.

I v Polsku, kde zavedla pravicová Občanská platforma tzv. „reformu penzí" krátce po Maďarsku, se prý začalo od tzv. „reformy" odvracet skoro v téže době jako v Maďarsku. Nejinak tomu bylo na Slovensku, kde Dzurindova vláda spustila tzv. „důchodovou reformu" v roce 2004, snížil Ficův SMER v minulých letech příspěvky do soukromých fondů o více než polovinu. "Negativní dopad na veřejný dluh zde není tak zřejmý jako v Maďarsku či Polsku, přesto se v důsledku vyvedení prostředků z prvního pilíře dostala Slovenská sociální pojišťovna do výrazného schodku hospodaření. Její deficit musela vláda sanovat ze státního rozpočtu," popisuje.

Pobaltské země zatím od soukromého penzijního pilíře zcela neodstoupily, v posledních letech jej ale dost podstatně modifikovaly. "Dokonce i v Estonsku, které má nízký státní dluh, vedla tzv. „reforma" k rozpočtovým problémům. Změny v tzv. „reformě" umožnily po roce 2009 znovu hospodařit s mírně přebytkovými rozpočty. Litva a Lotyšsko si vedly během krize podstatně hůře, přesto obě země začaly cíleně a promyšleně znovu navyšovat příspěvky do veřejného pilíře," podotkl.

"Jak je patrno, tzv. „penzijní reformy" jsou významným faktorem rozpočtových problémů zemí střední a východní Evropy, nejsou ale samozřejmě faktorem jediným. Zkušenost zemí střední a východní Evropy podává vcelku dobrý obraz o dopadech tzv. „penzijních reforem" v regionu. Ačkoliv měly vést ke stabilizaci veřejných financí a tedy stabilizaci veřejného dluhu, v mnoha případech vedly k opaku, k jejich nárůstu. Přirozeně právě tato zkušenost by měla být ponaučením i pro Českou republiku, jak se vyrovnat s tzv. „důchodovou reformou" Nečasovy vlády," uzavřel Pícl.

Témata:  CZK důchodová reforma

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Marian Jurečka

Více času na bolest i radost: Pracovní volno se přizpůsobuje životním okamžikům

Spolu s flexinovelou zákoníku práce vstoupí 1. června 2025 v účinnost také novela, která upravuje okruh a rozsah osobních překážek v práci. Zaměstnanci nově získají například nárok na delší volno při úmrtí blízké osoby, zpřesní se pravidla pro pracovní volno na svatbu a zavedou se jasnější podmínky pro volno při hledání nového zaměstnání.