Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak mohou živnostníci uplatnit výdaje na auto?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Naprostá většina živnostníků nemůže vykonávat svoji samostatnou výdělečnou činnost bez auta. Výdaje za provoz vozidla někdy dokonce tvoří jednu z nejvýznamnějších nákladových položek. Kdy mají živnostníci možnost volby, jak uplatňovat pro daňové účely výdaje na auto a kdy nikoliv?

Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) vedoucí daňovou evidenci mohou buď uplatňovat dopravní paušál, nebo skutečné výdaje za nákup PHM a za parkovné, nebo náhradu výdajů za spotřebované PHM ve vazbě na ujeté kilometry. V dopravním paušálu nejsou zahrnuty například výdaje za opravu a údržbu, pojištění, odpisy nebo dálniční známky. OSVČ přitom nemůže jednotlivé možnosti během roku kombinovat, musí si vybrat jen jednu a tu dodržovat po celý rok. „Pro OSVČ s menším nájezdem kilometrů je paušál za dopravu dobrou volbou. Konkrétní propočet, do kolika najetých kilometrů je paušál na dopravu výhodnější, závisí na ceně PHM a spotřebě daného auta,“ vysvětluje Gabriela Ivanco ze společnosti Mazars. Propočet výhodnosti jedné z variant je potřeba provést dopředu a počítat i s případnými výkyvy. Dojde-li v průběhu roku k situaci, že jsou skutečné výdaje na provoz vozu vyšší než dopravní paušál, tak již nelze přejít na skutečné výdaje, a naopak, když skutečné výdaje klesnou, není možné v průběhu roku změnit uplatňování na paušální.

Jak je dopravní paušál vysoký?

Živnostníci mohou za každý kalendářní měsíc uplatnit dopravní paušál ve výši 5 000 Kč. Jestliže je auto používáno i pro soukromé účely, potom paušál činí 4 000 Kč. Legislativou je dále omezeno, že dopravní paušál je možné použít maximálně na tři auta a nelze jej využít u traktorů nebo pracovních strojů. Živnostník používající tři auta tak může měsíčně uplatnit dopravní paušál v maximální výši 15 000 Kč (3×5 000 Kč). Je-li jedno auto užíváno i pro soukromé účely, potom bude měsíční maximum dopravního paušálu dosahovat 14 000 Kč (4 000 Kč + 2×5 000 Kč). U auta používaného i k soukromým účelům se krátí odpisy a stejně tak i výdaje za opravy, údržby, dálniční známky a podobně, a to v poměru z 80 %.

Jak probíhá praktická evidence?

Dopravní paušál je pouze daňovou záležitostí. OSVČ vedoucí daňovou evidenci a využívající dopravní paušál během roku eviduje výdaje na nákup PHM jako nedaňové. V daňovém přiznání za daný rok následně živnostník sníží vypočtený základ daně ze své samostatné výdělečné činnosti právě o dopravní paušál. Ten bude například při celoročním užívání jednoho auta činit 60 000 Kč (5 000 Kč x 12 měsíců). Přesná forma daňové evidence není legislativou stanovena a záleží tedy jen na živnostníkovi, jakou formu zvolí: zdali využije počítačový software, kterých je na trhu několik, nebo bude veškerou daňovou evidenci vést v excelu. Daňová evidence musí dle zákona o dani z příjmu obsahovat údaje o příjmech a výdajích v členění potřebném pro zjištění základu daně (to jest členění na daňové a nedaňové příjmy a daňové a nedaňové výdaje) a údaje o majetku a závazcích. Zaznamenané výdaje v daňové evidenci je potřeba při případné kontrole doložit.

Kdo si nemůže vybrat způsob uplatňování výdajů?

OSVČ, které pro daňové účely stanovují roční výdaje paušálem, si nemohou vybrat mezi dopravním paušálem a uplatňováním skutečných výdajů souvisejících s provozem auta. V ročním paušálu, který se pohybuje od 30 do 80 % v závislosti na vykonávané činnosti, jsou již totiž zahrnuty naprosto všechny roční výdaje, tedy i ty za provoz auta. „OSVČ používající stanovení výdajů paušálem mají mnohem méně starostí s daňovou agendou, neboť si nemusejí schovávat jednotlivé doklady o nákupu PHM a i další administrativa je minimální. Roční výdajový paušál výrazným způsobem šetří čas a eliminuje riziko chyby,“ doplňuje Gabriela Ivanco ze společnosti Mazars.

Na co si dát pozor?

Někteří živnostníci se mylně domnívají, že z důvodu uplatnění dopravního paušálu již nemusí vést knihu jízd a archivovat příslušné doklady o PHM. To však platí pouze pro neplátce DPH. Pro živnostníky, kteří nejsou plátci daně z přidané hodnoty a vedou daňovou evidenci, tedy znamená uplatnění dopravního paušálu značnou administrativní úlevu. Pro účely daně z příjmu fyzických osob totiž skutečně není nutné vést prokazující evidenci výdajů souvisejících s provozem auta. U plátců daně z přidané hodnoty tomu tak ovšem není. „OSVČ, které jsou plátci DPH, musejí i nadále pro uplatnění nároku na odpočet DPH přijaté zdanitelné plnění doložit daňovým dokladem. Plátci DPH musejí tedy i při uplatnění dopravního paušálu vést knihu jízd a archivovat doklady o nakoupených PHM,“ dodává Gabriela Ivanco ze společnosti Mazars.

Jak je to u vypůjčených aut?

Živnostníci, kteří používají k výkonu své činnosti vypůjčená auta (na základě smlouvy o výpůjčce), používají náhradu výdajů za spotřebované PHM ve vazbě na ujeté kilometry. Při uplatnění tohoto způsobu je nutné prokázat evidencí jízd počet ujetých kilometrů. Pro opotřebení auta a PHM je nutné využít ceny stanovené vyhláškou MPSV pro rok 2015. Základní náhrada za opotřebení je 3,70 Kč za kilometr a průměrná cena za 1 litr pohonné hmoty činí 35,90 Kč u automobilového benzínu 95 oktanů, 38,30 Kč u automobilového benzínu 98 oktanového nebo 36,10 Kč u motorové nafty. „Z evidence jízd je potřeba vyčíst základní údaje, kterými jsou: označení auta, poznávací značka auta, datum jízdy, účel jízdy, cíl jízdy, počet ujetých km, stav tachometru. Pečlivě a průkazně vedena evidence jízd je nutností, aby byly výdaje daňově uznatelné,“ doplňuje Gabriela Ivanco ze společnosti Mazars.

Témata:  auta Ministerstvo práce a sociálních věcí OSVČ

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:19

Fiala slibuje platy jako v Německu do pěti let. Realita je vzdálená desítky let

Premiér Petr Fiala v Otázkách Václava Moravce několikrát uvedl, že pokud bude jeho vláda pokračovat i v příštím volebním období, budou mít Češi nakonec mzdy jako Němci nebo Rakušani. Tedy zhruba během pěti let. To je ovšem vysoce nereálné. Skutečností je naopak to, že jak Německo, tak zejména Rakousko během posledních pěti lety Česku mzdově dále utekly, jak vyplývá z dat OECD. Takže mzdy v Česku zaostávají nyní za mzdami v Rakousku a Německu ještě výrazněji než roku 2019. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy