Zřejmě každý, kdo se rozhodne prodat nemovitost, váhá, zda ji nabízet svépomocí nebo využít služeb realitní kanceláře. K prodeji na „vlastní pěst“ přistupují lidé obvykle proto, aby ušetřili. Co se však skrývá za provizí a jaké úkony zahrnuje, prodávající zpravidla neví.
Zásady vedoucí k úspěšnému prodeji i služby, za které klient makléře platí, zveřejnil nezávislý srovnávač realitních makléřů Férmakléři.cz.
Solidní realitní kancelář či makléř si účtuje provizi obvykle ve výši 4 až 5 % z ceny nemovitosti, u dražších nemovitostí může provize klesat. Naopak u levnějších, například rekreačních objektů v odlehlejších lokalitách, bývá zpravidla požadována minimální výše provize, která je vyjádřena v absolutní částce, nikoliv v procentech. „U realit v hodnotě do 1 milionu korun, si makléři říkají nejčastěji o částku 50 tisíc. Z naší zkušenosti víme, že při ceně nemovitosti v řádu několika stovek tisíc, solidní makléři nepracují za méně než 40 tisíc. V hlavním městě, s ohledem na vyšší ceny nemovitostí, se provize kvalitního makléře nedostane pod 100 tisíc korun,“ uvádí Jan Boruta z portálu Férmakléři.cz.Vyvarujte se podezřele nízké proviziVýjimkou nejsou ani makléři, kteří nabízí své služby za ceny nižší, než je obvyklé. Podezřele nízká provize by ale měla být pro klienta varovným signálem. „Je třeba si uvědomit, že úspěšný prodej vyžaduje velké úsilí. Výrazně nižší částka za provizi se musí někde projevit. Nejčastěji v marketingu zakázky, přípravě podkladů k prodeji, rozsahu inzerce na realitních serverech nebo podceněním právních služeb,“ doplňuje Jan Boruta.Provizi po ukončení spolupráce nejčastěji hradí prodávající. „Makléř by měl z logiky věci být placen stranou, jejíž zájmy hájí. Pokud využívá prodávající služeb makléře, je v jeho nejlepším zájmu, aby provizi hradil on sám a ne kupující. V opačném případě jde makléři pouze o to, aby nemovitost prodal a je mu prakticky jedno za kolik,“ vysvětluje Jan Boruta. Všechny poplatky by měly být obsaženy v celkové ceně služby, která je ošetřena zprostředkovatelskou smlouvou. To znamená, že by klient neměl doplácet žádné vícenáklady v průběhu spolupráce ani po jejím skončení.
Co se za provizí skrývá
Mnoho lidí se domnívá, že prodejem svépomocí ušetří. Zpravidla však nemají představu, jaké úkony úspěšnému prodeji předcházejí. „Dobrý makléř by měl provést až 34 úkonů, které zahrnují vše od nacenění nemovitosti a profesionálního nafocení, přes přípravu kvalitních smluv, obstarání prohlídek, marketing až po zajištění internetové aukce v případě většího zájmu o nemovitost,“ říká Jan Boruta. Cena za jednotlivé úkony je zahrnuta v celkové provizi za zprostředkování.
Příprava k prodeji
Homestaging neboli příprava k prodeji, má za cíl zvýšit atraktivitu nemovitosti pro co nejširší okruh potenciálních zájemců. Zahrnuje sladění barevných schémat, uspořádání nábytku a doplňků, nastavení osvětlení a odstranění osobních věcí z interiéru. „Pokud makléř vynechá homestaging a rovnou přikročí k nafocení interiéru, je to špatně. Právě dobrý vzhled bez rušivých elementů rozhoduje o tom, zda si potenciální kupec bude umět představit, že by se prostor mohl stát jeho domovem,“ uvádí Jan Boruta. Součástí příprav je i pořízení profesionálních fotografií, které dokáží klienta nejvíce oslovit, popřípadě videa.
Prezentace nemovitosti
Podklady k nemovitosti zahrnující kompletní dokumentaci včetně fotografií, videa a dispozičního plánu, vystaví makléř na realitních serverech. Není důležitý pouze počet portálů, kde inzerát prezentuje, ale i jejich kvalita. Dobrý makléř vsází hlavně na portály s největší návštěvností, jako jsou sreality.cz a reality.dnes.cz, popřípadě na realitymix.cz. Inzerce na serverech představuje další náklad, který obvykle nejsou méně kvalitní kanceláře ochotné platit. Další možností inzerce jsou tištěné letáky a outdoorová reklama.
Poplatky spojené s prodejem
Poplatky za úhrady spojené s prodejem, jenž jsou součástí provize, se rozumí přezkoumání právního stavu nemovitosti, ověřování podpisů, tvorba nabídkového listu, návrh na vklad na katastrální úřad a ověření kupní schopnosti potenciálního klienta. Nad rámec spolupráce může makléř zajistit pro klienta další služby zpoplatněné dle sazebníku, například daňové přiznání pro kupujícího, posudek soudního znalce, tvorbu videa či virtuální prohlídky a další.
Cena za know how a přidanou hodnotu makléře
Velice důležitou položkou provize je přidaná hodnota makléře. Klient platí nejen za úkony spojené s konkrétní zakázkou, ale hlavně za to, že pro něj dokáže vyjednat výhodnější prodejní cenu, než kdyby tak prodávající činil vlastními silami, a navíc za výrazně kratší čas. Solidní makléři se v zájmu klienta obrací i na své kolegy z oboru a mají rovněž aktualizovanou databázi potenciálních zájemců o koupi.
Cena za služby je podstatným, ne však jediným kritériem, podle kterého by se klient měl řídit při výběru a uzavírání spolupráce s makléřem. Důležité jsou především ověřitelné reference klientů.
Témata: nemovitosti, bydlení
Související
20. listopadu 2024 11:28
31. října 2024 11:37
27. srpna 2024 19:26
19. srpna 2024 16:56
16. srpna 2024 15:14
1. srpna 2024 12:43