Jedna banka už nestačí víc než polovině Čechů

Běžný účet u jedné banky, spořicí účet u druhé a hypotéku u třetí? Mezi Čechy žádná výjimka. Každý čtvrtý člověk, který má víc než jeden finanční produkt, je spravuje u třech a více bank. Vyplývá to z průzkumu Zlaté koruny realizovaného společností Ipsos.

Ilustrační fotografie
reklama

Jen minorita lidí má dnes jediný nebo vůbec žádný finanční produkt. Podle průzkumu je to málo přes desetinu. A pokud bychom z výsledků tuto skupinu odečetli, s jednou bankou si nevystačí přes 60 % klientů.

„S kolika bankami mluvíš, tolikrát jsi vysokoškolákem, dalo by se s trochou nadsázky říct. Podle průzkumu totiž s více finančními domy najednou koketují především vzdělanější lidé s čistým měsíčním příjmem nad 20 tisíc korun. Když hledají nejlepší služby, evidentně je nenacházejí pod jedinou značkou,“ říká k výsledkům Pavel Doležal, ředitel Zlaté koruny.

Udržovat vztahy s několika bankami zároveň je o poznání jednodušší než dříve – díky internetu. Roste také ochota lidí si produkt na webu banky přímo sjednat. Podle průzkumu nemá ostych před elektronickou objednávkou 54 % dotazovaných. O poznání obezřetnější jsou ale ve chvíli, kdy by pro uzavření smlouvy elektronicky měli využít třetí stranu. Přes „cizí“ web by si produkt objednalo jen 9 % klientů, o něco lépe jsou na tom „cizí“ mobilní aplikace se 17 %. Čísla jsou přibližně stejná pro nabídku bank i pojišťoven.

Při dotazu na plánované sjednání produktů v blízké budoucnosti se situace příliš neliší od průzkumů Zlaté koruny v minulých letech. Stále vedou produkty jako je cestovní pojištění (13 %) nebo spořicí účet (12 %). Zajímavý je ale propad zájmu například u doplňkového penzijního spoření, dřívějšího penzijního připojištění. Zatímco před dvěma lety, na startu reformy, se jím nově chtěla na penzi zajistit desetina dotazovaných, loni a letos je stav setrvale nízký, 5 %.

Poměrně citelně se také propadl zájem o nové smlouvy ze stavebního spoření o dva procentní body na 7 %. Za poklesem ale nehledejme jenom minulé omezení státních zvýhodnění. Dnešní doba nízkých úrokových sazeb stlačila na minimum (alespoň krátkodobou) cenu konkurenčních hypoték. Mj. tomu napovídá i procentní bod, o který vzrostl zájem o uzavření hypotéky. Aktuálně o ní uvažuje 8 % respondentů.

„Obavy pojišťoven o budoucnost životního pojištění po zákonných změnách z konce roku průzkum odráží jen v omezené míře. Zájem o něj teď má 7 místo někdejších 8 % lidí. Stejného podílu ale životní pojištění dosahovalo před dvěma, resp. třemi lety. Dost možná většímu poklesu brání právě rostoucí zájem o hypotéky, které takovou komplexní pojistkou bývají doprovázené,“ doplňuje Pavel Doležal.

Průzkum byl vyhotovený pro letošní ročník soutěže Zlatá koruna. Není bez zajímavosti, že právě v této soutěži jsou produkty posuzovány jednotlivě nehledě na jejich firemní příslušnost. Jak dokládají výsledky průzkumu, víc než polovina lidí se na jedinou značku dávno neomezuje a výhodné nabídky čerpá od několika finančních domů zároveň.

Loading...
Témata: lidé | banky

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky