Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jedna banka už nestačí víc než polovině Čechů

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Běžný účet u jedné banky, spořicí účet u druhé a hypotéku u třetí? Mezi Čechy žádná výjimka. Každý čtvrtý člověk, který má víc než jeden finanční produkt, je spravuje u třech a více bank. Vyplývá to z průzkumu Zlaté koruny realizovaného společností Ipsos.

Jen minorita lidí má dnes jediný nebo vůbec žádný finanční produkt. Podle průzkumu je to málo přes desetinu. A pokud bychom z výsledků tuto skupinu odečetli, s jednou bankou si nevystačí přes 60 % klientů.

„S kolika bankami mluvíš, tolikrát jsi vysokoškolákem, dalo by se s trochou nadsázky říct. Podle průzkumu totiž s více finančními domy najednou koketují především vzdělanější lidé s čistým měsíčním příjmem nad 20 tisíc korun. Když hledají nejlepší služby, evidentně je nenacházejí pod jedinou značkou,“ říká k výsledkům Pavel Doležal, ředitel Zlaté koruny.

Udržovat vztahy s několika bankami zároveň je o poznání jednodušší než dříve – díky internetu. Roste také ochota lidí si produkt na webu banky přímo sjednat. Podle průzkumu nemá ostych před elektronickou objednávkou 54 % dotazovaných. O poznání obezřetnější jsou ale ve chvíli, kdy by pro uzavření smlouvy elektronicky měli využít třetí stranu. Přes „cizí“ web by si produkt objednalo jen 9 % klientů, o něco lépe jsou na tom „cizí“ mobilní aplikace se 17 %. Čísla jsou přibližně stejná pro nabídku bank i pojišťoven.

Při dotazu na plánované sjednání produktů v blízké budoucnosti se situace příliš neliší od průzkumů Zlaté koruny v minulých letech. Stále vedou produkty jako je cestovní pojištění (13 %) nebo spořicí účet (12 %). Zajímavý je ale propad zájmu například u doplňkového penzijního spoření, dřívějšího penzijního připojištění. Zatímco před dvěma lety, na startu reformy, se jím nově chtěla na penzi zajistit desetina dotazovaných, loni a letos je stav setrvale nízký, 5 %.

Poměrně citelně se také propadl zájem o nové smlouvy ze stavebního spoření o dva procentní body na 7 %. Za poklesem ale nehledejme jenom minulé omezení státních zvýhodnění. Dnešní doba nízkých úrokových sazeb stlačila na minimum (alespoň krátkodobou) cenu konkurenčních hypoték. Mj. tomu napovídá i procentní bod, o který vzrostl zájem o uzavření hypotéky. Aktuálně o ní uvažuje 8 % respondentů.

„Obavy pojišťoven o budoucnost životního pojištění po zákonných změnách z konce roku průzkum odráží jen v omezené míře. Zájem o něj teď má 7 místo někdejších 8 % lidí. Stejného podílu ale životní pojištění dosahovalo před dvěma, resp. třemi lety. Dost možná většímu poklesu brání právě rostoucí zájem o hypotéky, které takovou komplexní pojistkou bývají doprovázené,“ doplňuje Pavel Doležal.

Průzkum byl vyhotovený pro letošní ročník soutěže Zlatá koruna. Není bez zajímavosti, že právě v této soutěži jsou produkty posuzovány jednotlivě nehledě na jejich firemní příslušnost. Jak dokládají výsledky průzkumu, víc než polovina lidí se na jedinou značku dávno neomezuje a výhodné nabídky čerpá od několika finančních domů zároveň.

Témata:  lidé banky

Související

Aktuálně se děje

10. října 2025 12:10

Levná ojetina může skrývat minulost taxíku. Takhle ji poznáte

Koupí ojetého auta můžete hodně ušetřit, ale kupující by měl vědět, co vlastně kupuje. Některá ojetá vozidla můžou být vysloužilé taxíky, policejní vozy nebo auta z půjčoven. Tato auta jsou typicky opotřebovanější a mají nižší hodnotu. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neznalost a psychické vyčerpání brání dlužníkům využít oddlužení

Novela insolvenčního zákona měla lidem cestu k oddlužení usnadnit. Přesto počet nových insolvenčních řízení meziročně roste jen o 12 %, přičemž desítky tisíc lidí ročně by tuto možnost mohly využít – většina o ní ale stále neví. Výzkum Konsorcia dluhových poraden ČR ukázal, že dlužníkům brání nejen neznalost změn, ale i psychické vyčerpání a složité životní podmínky.