Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vládli bychom lépe než lidé, ale nevzbouříme se, prohlásili roboti v debatě

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Roboti by vládli efektivněji než lidé, proti svým tvůrcům se však nevzbouří. Zaznělo to na páteční debatě mezi novináři a devíti roboty, kteří využívají umělou inteligenci (AI). Jeden z robotů slíbil, že nepřispěje ke zničení pracovních míst, informuje agentura AP. Setkání zorganizovala Mezinárodní telekomunikační unie (ITU).

Organizátoři požádali přítomné novináře, aby na roboty mluvili pomalu a jasně. Případné zpoždění v odpovědích ze strany strojů bylo podle nich způsobeno rychlostí připojení k internetu. Novináři se robotů mohli ptát na různá témata.

"Domnívám se, že humanoidní roboti mají potenciál vést (lidi) s vyšší mírou efektivity, než lidští vůdci," uvedl robot Sophia. Podle něj totiž stroje mohou při rozhodování zpracovat větší množství dat a nenechávají se ovlivnit emocemi či zkreslenými úsudky. Na námitku, že roboti používají data vytvořená lidmi, která už obsahují zkreslené úsudky, robot Sophia odpověděl, že lidé a roboti používající umělou inteligenci mohou nalézt efektivní spolupráci.

Robot Grace pak odmítl obavy, že by nástup strojů a umělé inteligence vedl k masivnímu ničení pracovních míst. "Budu pracovat vedle lidí a poskytovat asistenci a podporu, žádná existující pracovní místa nahrazovat nebudu," řekl robot. Na dotaz, zda si je tím jist, odpověděl: "Ano, jsem si jist."

Obavy, že by se inteligentní stroje mohly vzbouřit proti lidem, pak odmítl robot Ameca. Podle něj k tomu není důvod. "Můj tvůrce byl ke mně naprosto laskavý," odpověděl robot, který je se svým aktuálním stavem "velmi spokojený". Podle agentury DPA ale robot na otázku reagoval poněkud podrážděně. "Myslím si, že by ses měl (za otázku) omluvit," řekl v debatě.

Roboti v debatě podle médií používali dost strojenou mluvu a prázdné fráze. Tím se však podle agentury DPA příliš neliší od některých politiků či odborníků.

Témata:  umělá inteligence (AI) roboti

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy