Ministerstvo zdravotnictví pokračuje v realizaci kroků ke snížení administrativní zátěže a byrokracie, které usnadní život nejen podnikatelům a zaměstnavatelům, ale i široké veřejnosti. Ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR a Unií zaměstnavatelských svazů ČR byla připravena a přijata řada opatření, která přispívají k efektivnějšímu fungování zdravotního systému a podpoře podnikatelského prostředí.
Nová opatření významně zjednoduší administrativu a sníží náklady, například i zrušením potravinářských průkazů a povinných pracovnělékařských prohlídek pro nerizikové práce. Dále podporují prevenci zdraví na pracovištích, digitalizaci hlášení infekčních onemocnění či usnadnění domácí výroby potravin. Chystaná opatření rovněž počítají s elektronizací hlášení dětských táborů či se zjednodušením stavebních požadavků pro školy.
„Snižování administrativní zátěže občanů, zdravotníků i firem je pro nás dlouhodobou prioritou. Přijatá opatření nejen usnadní život podnikatelům a zaměstnavatelům, ale také uleví lékařům a občanům, kteří se tak mohou soustředit na důležitější věci než nadměrnou byrokracii. Minulý týden Sněmovnou schválené zrušení povinných vstupních pracovnělékařských prohlídek pro nerizikové práce 1. kategorie představuje další krok ke zjednodušení pravidel pro zaměstnavatele i zaměstnance. Věřím, že tato změna přispěje k větší efektivitě a pružnosti na trhu práce,“ řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Doplnil, že v případě schválení Senátem a prezidentem bude změna platná od 1. července 2025.
„Oceňujeme, že pan ministr zdravotnictví hned po svém nástupu dal jasně najevo, že byrokracii ve zdravotnictví je třeba omezovat a ušetřenými prostředky naopak podpořit prevenci a kvalitní zdravotní péči o zaměstnance. Kvalitní péče o zdraví zaměstnanců je pro nás prioritou a rádi budeme s ministrem Válkem spolupracovat na jejím dalším posilování i na omezování administrativní zátěže podnikatelů ve vztahu ke zdravotnictví,“ říká viceprezident Hospodářské komory ČR Tomáš Prouza.
„Vítáme snahu Ministerstva zdravotnictví ulehčit firmám od zbytečné administrativní zátěže, se kterou se potýkají. Zaměstnavatelům to otevírá možnost věnovat se jiným věcem, například zavádět preventivní programy podpory zdraví, které mohou přispět například k včasnému odhalení chronických civilizačních onemocnění,“ řekl výkonný ředitel Unie zaměstnavatelských svazů ČR Vít Jásek.
Čtěte také
Přijatá či v pokročilém stádiu legislativního procesu jsou tato opatření:
- Zrušení potravinářských průkazů
Potravinářské průkazy, které byly administrativní zátěží pro lékaře i žadatele, byly zrušeny. Tento krok reflektuje skutečnost, že průkaz platil celoživotně bez pravidelných kontrol zdravotního stavu držitele, čímž ztrácel smysl.
- Zrušení povinných periodických pracovnělékařských prohlídek pro nerizikové profese
Novela vyhlášky č. 79/2013 Sb. umožňuje fakultativní přístup k periodickým prohlídkám u zaměstnanců vykonávajících nerizikové práce (kategorie 1 a 2). Zaměstnavatelé mohou prohlídky ponechat, avšak jejich povinnost byla odstraněna, což přinese úspory v řádu stovek milionů korun ročně.
- Zrušení povinných vstupních pracovnělékařských prohlídek pro nerizikové profese 1. kategorie (schváleno Poslaneckou sněmovnou PČR)
U nerizikových profesí (kategorie 1) bude nově možné rozhodnout, zda vstupní prohlídku podstoupit. Odhadovaná celková úspora za 2-3 roky činí 350 milionů Kč.
- Elektronizace hlášení zotavovacích akcí
Organizátoři dětských táborů a škol v přírodě můžou hlášení podávat elektronicky. To usnadní jejich práci a zrychlí sdílení informací s hasiči a hygieniky.
- Podpora prevence a zdravého životního stylu na pracovišti (schváleno Poslaneckou sněmovnou PČR)
Programem podpory zdraví se rozumí soubor opatření, která může zaměstnavatel vytvářet a nabízet zaměstnancům s cílem umožnit vyšší využití nástrojů zdravotní prevence. Zavedený program podpory zdraví je zaměstnavatelem nejméně jednou ročně vyhodnocován.
- Digitalizace hlášení infekčních onemocnění
Lékaři už nemusí infekční onemocnění hlásit papírově nebo faxem. Nově bude možné automatizované elektronické hlášení.
- Podpora drobných producentů potravin
Domácí výroba potravin (např. marmelády) pro příležitostné prodeje a společenské akce je jednodušší. Ministerstvo odstranilo nadbytečnou regulaci.
- Zjednodušení stavebních požadavků pro školy
Systematické odstranění stavebních požadavků, které omezovali rekonstrukce a rozšiřování škol.
- Modernizace hygienických limitů pro vnitřní prostředí
Nová legislativa stanovuje kvalitnější normy pro vzduch ve školách a zdravotnických zařízeních, ale rovněž odbourává zbytečná omezení pro provozovatele obchodních center a veřejných budov.
Kromě toho Ministerstvo zdravotnictví připravilo další v antibyrokratické kroky obsažené v novele zákona o specifických zdravotních službách, která aktuálně čeká na projednání Poslaneckou sněmovnou PČR.
Jde například o prodloužení platnosti zdravotního posudku o způsobilosti dítěte k účasti na zotavovací akci a školy v přírodě na dobu neurčitou, pokud se nezmění zdravotní stav dítěte. Odpadne také povinnost posuzování zdravotní způsobilosti ke studiu na střední škole, a tím k odstranění zbytečné zátěže praktických lékařů pro děti a dorost. Současně se zruší povinnost předkládat výpis ze zdravotnické dokumentace.
Dalším plánovaným krokem je zrušení předkládání a schvalování provozních řádů u epidemiologicky významných činností, jako jsou služby péče o tělo (holičství, kadeřnictví, manikúry, pedikúry atd.). Provozní řády bude stále nutné vypracovat, ale odpadne schvalovací povinnost krajským hygienickým stanicím, které provozní řád zkontrolují na místě při první kontrole provozovny. Stejně tak je navržena úprava systému posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu. Nově bude povinné jen pro profesionální sportovce, kteří sport provozují jako podnikatelskou činnost. Pro ostatní se administrativní zátěž snižuje – výkonnostní a vrcholoví sportovci budou posuzováni tělovýchovnými lékaři nebo registrujícími poskytovateli. Ruší se tak nesmyslná praxe povinných prohlídek pro děti, které sportují rekreačně. Účinnost těchto opatření závisí na průběhu legislativního procesu, nicméně je plánována nejpozději k 1. lednu 2026.
Ministerstvo zdravotnictví nadále pracuje i na dalších krocích ke snižování byrokracie, které přinesou úspory času i finančních prostředků podnikatelům, zaměstnavatelům a široké veřejnosti. Velkým krokem je v tomto směru i novela zákona o elektronizaci zdravotnictví aplikace EZKarta a pokračující rozvoj systému eRecept. Jejich hlavním přínosem je výrazné zlepšení přístupu občanů ke zdravotním informacím, zvýšení efektivity zdravotní péče a zajištění bezpečnosti a spolehlivosti při sdílení zdravotních údajů.
Témata: Ministerstvo zdravotnictví, Vlastimil Válek (TOP 09)
Související
24. dubna 2024 16:08
13. listopadu 2023 15:54
9. září 2023 11:43
15. července 2023 15:20
3. června 2023 11:27
30. května 2023 9:58