Mnoho lidí se na spotřebitelskou poradnu dTestu v posledních dnech obrací s dotazy ohledně rušení zájezdů z důvodu mimořádné situace způsobené výskytem onemocnění COVID-19 v České republice a v destinacích, do kterých mají zakoupený zájezd. Jak v takovém případě postupovat? A lze zrušit zájezdy, které se mají uskutečnit v pozdějších termínech?
Vláda České republiky vyhlásila pro území celého státu z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázaným výskytem nového koronaviru (označovaného SARS CoV-2) nouzový stav. Součástí opatření souvisejících s vyhlášením nouzového stavu je i zákaz vycestovat z České republiky, mimo osob, kterým byla udělena výjimka. Zákazníci cestovních kanceláří se zakoupeným zájezdem, který se má uskutečnit v nejbližších dnech a týdnech, tak nemohou vycestovat, a to bez ohledu na to, že cestovní kancelář může cestovatelům tvrdit, že je stále schopna své služby poskytnout.
„Zrušit zájezd, respektive odstoupit od smlouvy může podle občanského zákoníku cestovní kancelář i spotřebitel, jestliže v místě pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu. Cestovní kancelář by v takovém případě měla zákazníkovi bez zbytečného odkladu vrátit veškeré platby uhrazené za zájezd,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Není-li možné odcestovat z důvodu zásahu státu, který zakázal občanům vycestovat do zahraničí, jedná se o okolnost, kterou nemohla předvídat ani jedna strana smlouvy o zájezdu. I v takovém případě by však měl mít zákazník právo na vrácení celé zaplacené ceny zájezdu, přestože mu cestovní kancelář může tvrdit, že to není ona, kdo uskutečnění zájezdu znemožnil. Pro zákazníka je podstatné, že za jím zaplacenou cenu nedostal sjednané plnění, bez ohledu na důvod této skutečnosti.
„Jiná situace ale nastane, pokud zákazník uzavřel smlouvu o zájezdu se zahraniční cestovní kanceláří a místo odjezdu se nenachází na území České republiky,“ vysvětluje Hekšová a dodává: „Potom nejde k tíži cestovní kanceláře, že se zákazník z jiné země nemůže dostat na místo odletu či odjezdu na zájezd, a nenastanou-li jiné okolnosti, zákazník nemusí mít právo na odstoupení od smlouvy bez placení stornopoplatků.“
V případě již zakoupeného zájezdu na pozdější měsíce (třeba na léto či podzim letošního roku) může zákazník také nyní odstoupit od smlouvy, ovšem to se neobejde bez zaplacení stornopoplatků. Je možné, že později to půjde, a to podle aktuální situace v dané destinaci a podle možnosti vycestovat. V případě, že by mimořádné okolnosti v místě pobytu nebo opatření státu znemožňovaly realizovat zájezd i v pozdějších měsících, opět by to byla situace, kdy by zákazník mohl odstoupit od smlouvy o zájezdu bez placení stornopoplatků.
Vzhledem k mimořádnosti současné situace způsobené pandemií nového koronaviru nabízejí cestovní kanceláře svým klientům i možnost řešit aktuální situaci formou dohody, kdy místo rušení zájezdu nabízejí jako řešení změnu jeho termínu nebo poskytnutí poukazu na jiný zájezd v budoucnu. Spotřebitelé se takové změny termínu nebo poukazu nemusí obávat, protože i na poukazy se vztahuje zákonná ochrana pro případ úpadku cestovní kanceláře.
Na možnost využít poukazy na zájezd upozorňuje na svých webových stránkách i Ministerstvo pro místní rozvoj: zde.
Témata: Cestování, dovolená, Koronavirus COVID-19, dTest
Související
13. listopadu 2024 9:55
8. listopadu 2024 10:54
3. října 2024 16:11
22. srpna 2024 14:36
7. srpna 2024 19:13