Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Emisní skandál Volkswagenu: Dosud ho spory stály 30 miliard dolarů

Volkswagen
Volkswagen
Foto: Pixabay

Soudní dohry emisního skandálu německé automobilky Volkswagen (soud v Braunschweigu se začal zabývat hromadnou žalobou zhruba 470.000 klientů na Volkswagen kvůli skandálu).

- Koncern VW i manažeři kvůli emisnímu skandálu, který vypukl v roce 2015, čelí řadě žalob a vyšetřování se vede v Německu i ve světě. Skandál už koncern Volkswagen stál celkem více než 30 miliard dolarů (přes 700 miliard Kč). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.

- Americká vláda uzavřela 11. ledna 2017 s VW dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (dnes 101,2 miliardy Kč). V USA se Volkswagen dohodl také na zaplacení odškodného přes 25 miliard USD (dnes přes 588 miliard Kč). Jednotlivým majitelům VW v USA vyplácí odškodné 5100 až 10.000 dolarů. Majitelům také nabídl opravu či zpětný odkup jejich vozu.

- V Německu, kde čelí koncern tisícovkám žalob, akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur. Soud v Braunschweigu se dnes například začal zabývat hromadnou žalobou zhruba 470.000 klientů na automobilku v souvislosti se skandálem. V Německu bylo dosud vyššími soudy vyneseno 25 verdiktů a automobilka nebo její přidružené firmy všechny vyhrály. To se změnilo letos v květnu, kdy regionální odvolací soud v Karlsruhe poprvé zákazníky podpořil.

- Letos v září se VW dohodl na urovnání žalob tisíců zákazníků v Austrálii, celkem automobilka majitelům aut zaplatí 127 milionů australských dolarů (dvě miliardy Kč). Dohodu ještě musí schválit soud.

- Letos v červnu Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění 636 milionů korun pro majitele vozů koncernu Volkswagen v ČR. Vyhověl tak 2435 lidem zastupovaným organizací Safe Diesel. Tento měsíc Safe Diesel u soudu pro Prahu 8 žalobu rozšířil a celkem tak ve sporu organizace zastupuje téměř 6000 klientů. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220.000 korun.

Vynesené rozsudky:

25. srpna 2017 - Inženýr Volkswagenu James Robert Liang byl v USA odsouzen ke 40 měsícům vězení a k pokutě. Stal se první osobou, kterou americké úřady kvůli skandálu odsoudily.

6. prosince 2017 - Manažer VW Oliver Schmid, bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů, byl v USA odsouzen k sedmiletému vězení pro podíl na podvodu a k pokutě 400.000 dolarů (zhruba 8,7 milionu korun). Zatčen byl v lednu 2017, když se chystal odletět z Floridy do Německa.

Obvinění a žaloby:

- Před týdnem německá prokuratura oznámila, že obvinila šéfa automobilového koncernu Volkswagen Herberta Diesse z manipulace s akciovým trhem v souvislosti s emisním skandálem. Obvinění se týká rovněž bývalého šéfa podniku Martina Winterkorna, který jen několik dní po vypuknutí skandálu na svůj post rezignoval, a nynějšího předsedy dozorčí rady Hanse Dietera Pötsche, který byl v době skandálu finančním ředitelem. Už před vypuknutím aféry byl ale navržen do čela dozorčí rady, v říjnu 2015 byl do této funkce zvolen a zároveň opustil post finančního ředitele. Státní zastupitelství v Braunschweigu je přesvědčeno o tom, že Diess, Winterkorn a Pötsch v roce 2015, kdy skandál vypukl, záměrně neposkytli investorům včasné informace o jeho finančních důsledcích, čímž protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku na burze.

- Žalobě také od letošního července čelí bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler a další tři lidé. Stadler se v polovině loňského června stal nejvyšším vedoucím představitelem koncernu VW, který byl ve funkci kvůli skandálu zatčen. Ve vyšetřovací vazbě strávil zhruba čtyři měsíce, během kterých s ním koncern Volkswagen po vzájemné dohodě rozvázal pracovní poměr.

Témata:  Volkswagen auta

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy