Od nového roku platí nový předpis, který přikazuje řidiči očistit si auto od sněhu, ledu či námrazy. Ale víte také, jak jezdit na sněhu?
Zima řidičům život a cestování autem dost znepříjemňuje. Auta hůře startují, nároky na akumulátor jsou mnohem větší a zhoršené povětrnostní podmínky a viditelnost snižují bezpečnost provozu. Přesto není třeba se zimy bát a stačí se jen dobře připravit a změnit trochu styl jízdy.
I na kvalitních zimních pneumatikách má auto na sněhu zhruba třikrát až čtyřikrát delší brzdnou dráhu než v létě na suchu. Jezděte proto co nejvíce plynule, netrhejte volantem a nedupejte na pedály. Snažte se jet s citem a přemýšlejte daleko dopředu.
"Když to hodně klouže, jezděte, jako by vaše auto nemělo brzdy,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA. Snažte se tak využívat setrvačnost auta a ke zpomalování využívejte brzdný moment motoru. S brzdami zacházejte opatrně, ať neriskujete smyk. Moderní auta už mají sice ABS, ale na hodně uklouzané silnici, se i s ABS bude auto špatně ovládat a fyzikální zákony přepsat nelze. Na elektronické pomocníky se nespoléhejte.
Nedržte také křečovitě volant a seďte uvolněně. Nechte auto, ať si například ve vyjetých kolejích nebo v břečce najde svou stopu. Nesnažte se ho přeprat, jinak riskujete ztrátu trakce a smyk. Necukejte volantem a vždy myslete na to, že pojedete tam, kam se díváte a kam máte natočený volant.
Opatrně zejména na kruhových objezdech, které se svažují od svého středu ven a často to na nich klouže mnohem víc. Klouže to i na dlažbě a také na bílé barvě vodorovného dopravního značení, například na přechodu pro chodce.
"Řidiči by měli myslet i na nový předpis a tím je povinnost očistit auto od sněhu a námrazy,“ připomíná Pavel Foltýn. Podle novelizovaného zákona hrozí za neočištěná okna a například střechy auta pokuta až 2500 korun.
Řidič by měl ale pamatovat i na péči o auto. Dolévejte pravidelně nemrznoucí směs do ostřikovačů. Sledujte také předpověď počasí a pokud hrozí velké mrazy pod -15°C, připravte se na to, že zejména diesely mohou velmi špatně startovat. Preventivně proto použijte například aditiva do nafty a doplňte si plnou nádrž.
Právě k řidičům dieselů bývá zima velmi krutá. "Dochází k zamrzání vody v naftě a to může vést k ucpání nebo i poškození palivového vedení,“ připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA. Když už motor nastartuje, vyjeďte a nenechávejte ho běžet dlouho na volnoběh. Motor se ohřeje nejlépe při normální jízdě.
Od studeného motoru také nechtějte hned plný výkon. Myslete také na to, že voda v chladiči se ohřeje poměrně rychle, ale na celé prohřátí oleje v motoru potřebuje i moderní motor zhruba patnáct až dvacet minut jízdy. V silném mrazu může jít obtížně i řazení, takže na auto nepospíchejte a buďte k němu opatrní.
A buďte také tolerantní k ostatním účastníkům provozu. Ne každý si je v zimě na silnici jistý a zbytečně na ostatní řidiče netlačte. Nechávejte si bezpečný odstup a počítejte s tím, že může kdokoli dostat smyk nebo udělat chybu. Buďte proto velmi pozorní.
Související
14. listopadu 2024 9:41
5. listopadu 2024 10:30
18. října 2024 10:13
3. října 2024 16:11
27. září 2024 9:33
29. srpna 2024 12:45