Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: Šmejdi stále připravují seniory o desítky tisíc korun

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Odstoupili od smlouvy podle zákona, pokusili se řádně vrátit nechtěné zboží, ale dodnes marně čekají na své peníze. Řeč je o zákaznících společnosti ARROCHAR, na niž se v poslední době množí stížnosti na poradenské lince dTestu. Jde o typický příklad předváděcího prodeje, kdy organizátoři vylákají z účastníků akce peníze a pak se po nich jednoduše slehne zem.

ARROCHAR s.r.o. prodává například parní čističe, sady nádobí či keramické nože. Předváděcí akce stále pořádá a láká na ně nové a nové zájemce. Pro bývalé zákazníky však jako by přestala existovat. 

„Spotřebitelům se nedaří s jejími pracovníky spojit. Na adrese sídla není nikdo k zastižení a provozovnu uvedenou ve smlouvách úřady neevidují. Zásilky nepřebírá a vše se vrací zpět odesilatelům,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Po zrušení smlouvy přitom musí společnost vrátit veškeré obdržené částky ve lhůtě 14 dnů. A nejde o zanedbatelné sumy, kupní ceny se pohybují v řádech deseti tisíců korun.“

Statutárním orgánem společnosti je Josef Grznár, který současně figuruje v další společnosti pořádající rovněž předváděcí akce pod názvem Astena group s.r.o. Funkci jednatele zastává v obou případech necelé tři měsíce, během nichž se stížnosti spotřebitelů začaly objevovat. Ani tato druhá společnost nedodržuje zákon. Její zákazníci potvrzují, že zásilkám se vyhýbá a peníze nevrací.   

Praktiky ARROCHAR s.r.o. jsou jako vystřižené z příručky varující před předváděcími akcemi. Příslib dárku přesvědčí důvěřivé lidi, převážně seniory, se akce zúčastnit. Nákup je povinný a ti, kteří odmítnou, jsou ze sálu vyvedeni. Platí se na místě a to je naposledy, co spotřebitelé své peníze vidí. A to i přesto, že do 14 dnů odešlou odstoupení od smlouvy spolu se zbožím, jak stanovuje zákon.

„Nejvíce problematické na předváděcím prodeji je právě ono zaplacení kupní ceny ihned hotově. O pár hodin později v klidu domova už lidé nákupu litují, ale šance na vymožení peněz zpět bývá mizivá. Prodejci nekomunikují, často mění sídlo a navíc tyto společnosti nemívají žádný majetek,“ konstatuje Lukáš Zelený.

Pomoci by měla novela zákona o ochraně spotřebitele, která zakazuje podnikatelům vyžadovat a přijímat během konání předváděcí akce a prvních 7 dnů od uzavření smlouvy jakékoliv platby (kupní cenu, zálohu či poplatky). Senát tento týden ovšem vrátil návrh této novely poslanecké sněmovně k dalšímu projednání.

Témata:  důchodci Předváděcí akce (tzv. šmejdi)

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy