Pohyb na českých silnicích přináší řadu specifických situací. Některé člověka potěší, některé naopak dost naštvou. Pokusili jsme se o sestavení těch největších prohřešků, které můžete způsobit jak svému autu, tak ostatním řidičům v provozu.
Ačkoli na podobné téma již bylo napsáno mnoho článků, s následujícími neduhy se setkáváme stále velmi často. Začněme nejčastějšími prohřešky, které vám zvednou tlak na českých silnicích.
Zbytečné používání předjížděcích pruhů
Bohužel jeden z nejčastějších neduhů na našich dálnicích. Desítky a stovky řidičů neužívá pravý pruh, který zůstává prázdný a zůstává v prostředním (tam kde se jezdí ve třech), v nejhorším i "rychlém " pruhu.
Nesprávné rozsvěcování mlhovek
Mlhová světla, jak název napovídá, používejte ve skutečně husté mlze, opravdu hustém dešti nebo vánici. Jednoduchá nápověda zní, že pokud vidíte dostatečně jasně obrysová světla auta několik stovek metrů před vámi, nemusíte mlhovku používat.
Brzké řazení do průběžného pruhu
Znáte to sami: Silnice se po několika stovkách metrů zužuje, ale úderem podobné značky pro mnoho řidičů přestane pravý pruh existovat. Pro co největší plynulost by však řidiči měli dojet až k jeho zúžení.
Zpomalování při míjení protijedoucího auta
Jedete-li po klasické dvouproudové silnici, je zhola zbytečné zpomalovat při míjení protijedoucích vozidel. Na našich silnicích ale vidíme (zvláště od řidičů-začátečníků) pravý opak. Nebojte, na drtivé většině silnic se proti sobě vejdou i dva kamiony.
Nezhasnutí světel na železničním přejezdu
Často opomínané pravidlo. Železniční přejezdy bývají často vyvýšené a i potkávacími světly můžete proti stojící auto nebezpečně oslnit. Nebezpečí je sice malé, ale minimálně bezohledné to je.
Telefonování a esemeskování za volantem
K tomuto tématu již bylo napsáno více než dost, Češi jsou ale nepoučitelní. Naopak, situace je s dostupným internetem v mobilu snad ještě horší, než kdyby řidiči "jen" telefonovali.
Další kategorií jsou chyby, kdy nejvíce škodíte hlavně svému vozu, potažmo peněžence.
Nešetrné zacházení s motorem
Jízda na plný plyn se studeným motorem, okamžitý rozjezd ihned po nastartování auta, zhasnutí motoru s turbem ihned po dojetí. To vše jsou činnosti, které vašemu motoru uberou poměrně velkou část životnosti. Minuta běhu motoru navíc před výjezdem a po dojetí vám může ušetřit velké peníze.
Nesprávné používání brzd a spojky
Jízda z táhlého kopce na neutrál a používání brzd dává vaší brzdové soustavě pěkně zabrat. Zařaďte rychlost a brzděte motorem, jinak hrozí zvlnění brzdových kotoučů. Podobně je to i se stáním "na spojce" na křižovatkách místo použití třeba ruční brdy. Tady zase dostává na frak spojka.
Zanedbávání údržby
Mnoho lidí svému autu příliš péče nedopřeje, přitom je to ale alfa a omega jeho dlouhé výdrže. Naprosto klíčovou je pro motor včasná výměna oleje - vždy je třeba dodržet to, co výrobce předepisuje. Ale pozor, svůj olej má také převodovka! Jak je na tom vaše brzdová kapalina? I ta potřebuje pravidelnou výměnu.
Špatně nahuštěné pneumatiky
Vypadá to jako naprosto jasná věc, drtivá většina řidičů ale jezdí na špatně nahuštěných pneumatikách. Ty mohou mít na svědomí nejen vyšší spotřebu auta, ale i horší jízdní vlastnosti v nepříznivých podmínkách.
Témata: auta, silnice, dálnice
Související
14. listopadu 2024 9:41
5. listopadu 2024 10:30
18. října 2024 10:13
3. října 2024 16:11
27. září 2024 9:33
29. srpna 2024 12:45