Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ředitelství silnic a dálnic rozhazovalo miliony, zjistil NKÚ

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) porušilo zákon v případě 30 zakázek, jejichž celková hodnota přesahuje miliardu korun. Zjistili to kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).

Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na opravy a zimní a letní údržbu silnic I. třídy a dálnic. V kontrolovaných letech 2010 až 2013 do nich Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a Ministerstvo dopravy investovaly 31,5 miliardy korun.

Kontroloři prověřili stovku veřejných zakázek za 4,5 miliardy korun. U 30 z nich za víc než miliardu korun zjistili porušení zákona o veřejných zakázkách. Šlo například o zadávání zakázek v jednacím řízení bez uveřejnění, tedy bez otevřené soutěže, přestože nebyly splněny všechny podmínky, které využití takového řízení umožňují.

V jiných případech zase Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozdělovalo zakázky tak, aby mohlo v zadávacím řízení přímo oslovit konkrétní zájemce. ŘSD například v roce 2009 rozdělilo rekonstrukci mostu v Mohelnici na opravu jeho pravé části a opravu jeho levé části. Každou část pak zadalo ve zjednodušeném podlimitním řízení. A to přesto, že na opravu bylo vydáno jedno stavební povolení, prováděl ji jeden dodavatel a obě poloviny mostu byly zkolaudovány naráz.

ŘSD také u 15 veřejných zakázek za téměř miliardu korun omezilo počty účastníků – tedy i soutěžní prostředí, které by mohlo přispět ke snížení cen staveb. Dělalo to prostřednictvím neodůvodněně přísných kvalifikačních podmínek.

Třeba u zakázky na opravu mostu u Lichnova požadovalo ŘSD po uchazečích, aby měli k dispozici obalovnu na asfaltové směsi s výkonem, který by objem potřebný pro splnění zakázky zajistil za tři hodiny. Takovou podmínku splňoval jen jeden uchazeč z devíti, kteří si vyzvedli zadávací dokumentaci.

Jindy zase ŘSD nevyužilo možnost zakázku rozdělit, přestože by to bylo z hlediska zvýšení konkurenčního prostředí vhodné. Například odstranění povodňových škod na silnicích I. třídy v Moravskoslezském kraji ŘSD zadalo jako jednu velkou zakázku za 420 milionů korun, přestože se fakticky skládala z deseti samostatných staveb. O zakázku se tak mohly ucházet jen firmy s minimálním ročním obratem stavebních prací 1,3 miliardy korun a se zkušenostmi z minimálně tří staveb za víc než 421 milionů korun.

Takové požadavky splňovaly jen firmy, které staví dálnice a silnice I. třídy. V zakázce šlo přitom o běžné opravy. Kontroloři analyzovali cenové nabídky uchazečů o tuto zakázku a spočítali, že kdyby ŘSD zakázku rozdělilo, mohlo ušetřit minimálně 38 milionů korun.

NKÚ se také zaměřil na modernizaci dálnice D1, konkrétně úseku Mirošovice–Kývalka. Kontroloři zjistili, že v zadávacích dokumentacích byly vážné nedostatky od diskriminačních kvalifikačních kritérií až po nejasné podmínky a požadavky. ŘSD například k modernizaci úseku Lhotka – Velká Bíteš poskytlo 468 dodatečných informací.

Samotná rekonstrukce kontrolovaných úseků D1 se tak kvůli odstraňování těchto nedostatků zpozdila až o deset měsíců. Na zmíněných zadávacích řízeních přitom pracovala mimo jiné i advokátní kancelář, které ŘSD za její služby zaplatilo 22,6 milionu korun.

Kontroloři se zabývali i náklady na zimní a letní údržbu silnic. Zjistili, že i v této oblasti existuje prostor pro úspory. Narazili například na velký rozptyl cen jednotlivých prací, který nelze vysvětlit jen specifickými místními podmínkami. Například frézování sněhu z vozovky ve Zlínském kraji stojí průměrně 2 237 korun za hodinu, zatímco v okrese Žďár nad Sázavou na Vysočině je to jen 712 korun na hodinu, tedy třikrát méně.

Témata:  CZK silnice, dálnice NKÚ

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy