Předváděcí akce: Pořadatel vezme zboží zpět, peníze nevrátí

Myslíte si, že umíte uplatnit své právo na odstoupení od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání? Že i když přes veškerá varování navštívíte předváděcí akci, podlehnete a nakoupíte mnohdy předražené zboží, budete si umět poradit? Jenže - co když není u koho právo na odstoupení od smlouvy uplatnit?

Ilustrační fotografie
reklama

Organizátoři předváděcích akcí vymýšlejí stále nové taktiky, jak své cílové skupině – seniorům - ztížit situaci. I poté, co se zpřísnily kontroly zjišťující, zda neužívají vůči zákazníkům nekalé a agresivní obchodní praktiky, pokračují tyto společnosti ve svých aktivitách a na jejich zákazníky čekají nepříjemná překvapení. „Stále se setkáváme s případy seniorů poškozených na předváděcích akcích. Spotřebitelé si nyní nejvíce stěžují na to, že společnosti odmítají přebírat oznámení o odstoupení od smlouvy i vracené zboží a nekomunikují,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Služba pro mimosoudní řešení sporů VašeStížnosti.cz přijímá každý týden hned několik stížností na společnosti pořádající předváděcí akce. Problémem je ve většině případů komunikace. Lidé v současné době nejvíce upozorňují na dvě společnosti: Spokojenou domácnost, s. r. o. a Fontisol perfect style, s. r. o.

Na adresu Fontisol perfect style, s. r. o. nespokojení zákazníci marně zasílají dopisy i zakoupené zboží. Spokojená domácnost, s. r. o. pak sice přebírá vrácené zboží (tedy balíky), dopisy s odstoupením od smlouvy však již nikoliv. Dále nekomunikuje a spotřebitel nemá nakonec ani zboží ani peníze. Zástupci uvedených společností nezvedají telefony, neodpovídají na e-maily ani nereagují na písemné výzvy k plnění.

„Podle nového občanského zákoníku se odstoupení od smlouvy považuje za doručené již třetí pracovní den po odeslání,“ upozorňuje Lukáš Zelený a dodává: „Pokud podnikatel nereaguje, spotřebiteli nezbývá, než se svého práva na vrácení peněz domáhat soudní cestou. Přestože by soud s největší pravděpodobností dal za pravdu spotřebiteli, nezaručuje mu to, že se svých peněz vůbec někdy dočká.“

Při uzavření kupní smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání zákon umožňuje od smlouvy do 14 dnů odstoupit bez uvedení důvodu a jakékoli sankce. O právu na odstoupení od smlouvy musí podnikatel spotřebitele písemně poučit. Pokud tak neučiní, platí pro kupní smlouvy uzavřené po 1. lednu 2014 lhůta delší, a to jeden rok a 14 dnů. Jestliže během této lhůty podnikatel zjistí své pochybení a spotřebitele dodatečně poučí, běží od okamžiku poučení běžná 14denní lhůta. Zákon už nevyžaduje, aby odstoupení od smlouvy bylo provedeno písemnou formou, je ale třeba si uvědomit, že odstoupení učiněné po telefonu se bude jen velice těžko prokazovat. Na základě doručeného odstoupení je podnikatel povinen do 14 dnů vrátit veškeré peněžní prostředky, které přijal od spotřebitele. Spotřebitel je ve stejné lhůtě povinen vrátit zakoupené zboží i s příslušenstvím a případnými dárky.

S individuálními problémy se mohou spotřebitelé svěřit právním poradcům dTestu na poradenské lince 299 149 009, která je k dispozici každý všední den od 9 do 17 hodin. Mnoha seniorům se tak již podařilo vymanit třeba z dlouhodobého splácení nechtěných úvěrů uzavřených na předváděcích akcích.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky