Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stavba metra D má zelenou

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájí geologický průzkum, kterým začne stavba trasy metra D z Pankráce do Písnice. Rozhodli o tom dnes pražští radní. Zároveň schválili záměr výstavby nové trasy. Průzkum vyjde na 1,58 miliardy korun. Stavby, které při něm vzniknou, budou součástí nové trasy. DPP musí ještě vyřešit problém s některými chybějícími pozemky, například v Písnici.

V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice a budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady jsou odhadovány na 57 miliard korun. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na Náměstí Míru. Investorem stavby bude DPP.

Průzkum se uskuteční na Pankráci na několika místech. Šachty, štoly a další podzemní prostory, které při průzkumu vzniknou, nebudou zasypány, ale využity pro metro. Vytěžené šachty a štoly jsou naplánovány v místech, kde se budou nacházet traťové tunely, přestupní chodby nebo poslouží pro vzduchotechniku.

Z celkové částky půjde podle přehledu nákladů průzkumu, který má ČTK k dispozici, na samotný průzkum zhruba 1,28 miliardy korun. Dalších 145 milionů bude stát monitoring. Zbylé peníze pak půjdou mimo jiné na pasportizaci a část z nich je vyčleněna jako rezerva.

Vedení Prahy a DPP stále řeší problém s chybějícími pozemky nutnými pro stavbu. V současné době jednají například s majiteli pozemků v Krči. S nimi již byla podepsána tzv. iniciální dohoda týkající se pozemků u Nádraží Krč. Problémy má město kolem budoucích stanic Libuše, Písnice a Depo Písnice, kde jej čekají pravděpodobně rozsáhlejší směny pozemků.

Pražští radní na začátku dubna rozhodli, že Praha nechá pro každou stanici z Pankráce do Písnice vypracovat návrhy výtvarných řešení. Ty upraví původně navrženou podobu některých prvků ve stanicích. Z nich pak speciální komise vybere vítěze. Pro stanici Náměstí bratří Synků, která je součástí úseku z Pankráce na náměstí Míru, město rozhodlo, že uspořádá architektonickou soutěž na její podobu.

Témata:  Dopravní podnik Praha Metro

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy