Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Skanska začne v sobotu opravovat problémový úsek D1

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Tuto sobotu se začne nanovo opravovat problematický úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na Vysočině, oznámil dnes ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Čtrnáctikilometrový úsek dálnice opraví Skanska za zhruba 640 milionů korun. Celá modernizace D1 má být hotová v roce 2021, uvedl ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Pavol Kováčik.

Opravy 14 kilometrů dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly loni v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun tehdy dostalo sdružení tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Stavba však nabrala zpoždění a stavaři nestihli práce během zimy přerušit. Stát proto stavebním firmám vypověděl smlouvu.

Skanska letos dokončí zahájené práce ve středním pásu a vymění zhruba polovinu vozovky v levém jízdním pásu. Silničáři firmu vybrali bez otevřené soutěže, zdržení by mohlo ohrozit provoz. K podání nabídky vyzvalo ŘSD sedm firem. Zpoždění prací již způsobilo na dálnici problémy zejména v prosinci, kdy se za hustého sněžení tvořily v úseku kolony dlouhé desítky kilometrů.

Zhotovitele dalších prací na tomto úseku bude ŘSD hledat v klasickém výběrovém řízení, nutná je například dostavba nadjezdu na silnici třetí třídy mezi obcí Bystrá a městem Humpolec nebo modernizace zbylého úseku, který nyní Skanska neprovede. Hlavní stavební práce v tomto úseku by měly skončit v říjnu příštího roku.

Rozsáhlou modernizací nyní prochází také téměř osmikilometrový úsek mezi Mirošovicemi u Prahy a Hvězdonicemi na Benešovsku, který za 1,07 miliardy korun opravuje Eurovia. Práce se naplno rozběhly letos na jaře, potrvají do roku 2021. "Byl jsem informován o tom, že harmonogram je dodržován a měl by být dodržen s tím, že v průběhu výstavby probíhá ze strany ŘSD průběžná každodenní kontrola a nebyly zjištěny žádné zásadní nedostatky v činnosti zhotovitele," řekl Kremlík.

Ministr ale není spokojen s plánovaným omezením dopravy na Hvězdonickém mostě přes řeku Sázavu. Na dvě zimní obdoby je podle něj na mostě plánováno omezení dopravy a snížení maximální povolené rychlosti na 80 kilometrů za hodinu. "Dvě zimní sezony z mého pohledu je situace příliš dlouhá, nekomfortní a riziková pro uživatele tohoto mostu. Budu chtít, aby ŘSD spolu se zhotovitelem tuto situaci řešilo a našlo řešení, které bude komfortní pro řidiče," dodal Kremlík.

Modernizace dálnice D1 je rozdělena do 20 úseků, 13 z nich je dokončeno, na čtyřech úsecích se pracuje, úsek u Humpolce bude pátým. U zbývajících dvou úseků se nyní koná výběrové řízení, skončit má letos. Zahájení prací se očekává příští rok. "Tak, aby byl termín celkového dokončení rekonstrukce a modernizace dálnice D1 v roce 2021 splněn," řekl Kováčik.

Témata:  D1 silnice, dálnice Pavol Kováčik (ŘSD) Skanska

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:19

Fiala slibuje platy jako v Německu do pěti let. Realita je vzdálená desítky let

Premiér Petr Fiala v Otázkách Václava Moravce několikrát uvedl, že pokud bude jeho vláda pokračovat i v příštím volebním období, budou mít Češi nakonec mzdy jako Němci nebo Rakušani. Tedy zhruba během pěti let. To je ovšem vysoce nereálné. Skutečností je naopak to, že jak Německo, tak zejména Rakousko během posledních pěti lety Česku mzdově dále utekly, jak vyplývá z dat OECD. Takže mzdy v Česku zaostávají nyní za mzdami v Rakousku a Německu ještě výrazněji než roku 2019. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy