PR článek - Víte, že bance stačí ke zjištění vaší bonity, prolustrovat váš telefon? Bohužel banky a ani mobilní operátoři, kteří výpočet bonity na základě údajů z telefonu provádí, nechtějí říct, jak je finanční situace klienta posuzována. Nyní však Úřad pro ochranu osobních údajů přišel s tím, že jejich tajemství má zákazník právo vědět.
Ať už si chcete sjednat půjčku nebo otevřít účet, nemusí vás banka zdlouhavě lustrovat v registrech dlužníků a vyžadovat od vás celou řadu dokumentů a dokladů potvrzujících pravidelný příjem. Stačí, když vás požádá o souhlas s výpočtem TelcoScore. V případě souhlasu dá banka povel mobilnímu poskytovateli a ten na základě zhruba šedesáti parametrů bance dodá „nějaké číslo.“
Do výpočtu TelcoScore se zahrnují data nasbíraná v mobilním telefonu za poslední tři měsíce. Výsledek v rámci tajného algoritmu vyjde v rozmezí od 1 do 1 000. Čím vyšší číslo je, tím solidnější je i klient.
Klienti mají právo vědět, jak je jejich bonita hodnocena
Výpočet je tajný. Prsty v něm mají jak mobilní operátoři, tak i Společnost pro informační databáze, která ověření bonity na základě údajů z telefonu zprostředkovává. Nyní ale Úřad pro ochranu osobních údajů přišel s tím, že zákazník má právo vědět, jaký je mechanismus výpočtu a jaká hodnota byla na základě jeho údajů v rámci TelcoScore vypočtena.
Popudem byla neochota T-Mobile. Společnost nechtěla sdělit informace o výpočtu zákazníkům, kteří měli zájem o půjčku. Zaměstnanci operátora tvrdili, že na zákaznické lince nemají k těmto datům přístup, a tak nemohou klientům nic říct.
Na základě podnětu od jednoho ze zákazníků T-Mobile, ale Úřad pro ochranu osobních údajů uvedl, že se stačí na poskytovatele mobilních služeb obrátit s Žádostí o přístup k osobním údajům ve smyslu čl. 15 nařízení (EU) 2016/679. Poté je povinností operátora poskytnout podrobné informace o osobních údajích klienta, které jsou společností zpracovávány a které nikoliv. Se stejnou žádostí je možné se obrátit i na Společnost pro informační databáze, a to ať už si chcete v bance sjednat spotřebitelský úvěr, hypotéku nebo běžný účet.
TelcoScore splňuje podmínky tuzemské i evropské legislativy
Mobilní operátoři sami od sebe bonitu klienta nezjišťují. Hodnotu TelcoScore počítají až tehdy, když dostanou od banky žádost. V žádném případě není ani povinností mobilních poskytovatelů, aby počítali skóre takzvaně nanečisto na popud zákazníka.
Ač si mnozí myslí, že výpočet TelcoScore je nelegální, opak je pravdou. Práce je po právní stránce zcela v pořádku a splňuje jak český zákon na ochranu osobních údajů, tak i GDPR, což je nové evropské nařízení týkající se ochrany osobních údajů. Co nelegální ale je, je zatajování postupu a výsledku.
Související
7. října 2024 20:08
20. března 2024 15:23
14. února 2024 14:33
12. ledna 2024 17:08
8. ledna 2024 11:01
14. prosince 2023 10:12