V Česku to řidičům projde, v zahraničí ne. Za jaké přestupky může na dovolené přijít překvapivá pokuta?

Specifická silniční pravidla v zahraničí dokáží při cestě na dovolenou nemile překvapit leckterého tuzemského řidiče. V Itálii se například mohou dostat do problému motoristé jedoucí na zimním obutí. Při jízdě v Rakousku či Portugalsku je pak lepší sundat palubní kameru. Pozor si je potřeba dát rovněž na bezemisní zóny, ale i mnohé další kuriozity. Kromě prostudování zahraničních dopravních pravidel by měl také každé delší cestě předcházet odborný servis.

Ilustrační fotografie

To, co na silnicích projde v tuzemsku se leckdy v zahraničí může setkat s nepochopením. Oblíbeným nešvarem českých řidičů bývá například takzvané dojíždění zimních pneumatik v letních měsících. Ačkoli u nás za tuto činnost sankce nehrozí, třeba v Itálii může motorista obdržet pokutu až ve výši 50 tisíc. „I když by při běžné prázdninové cestě na Jadran řidič jedoucí na zimním obutí v žádné zemi problém se zákonem mít neměl, rozhodně doporučuji vyrazit na letních pneumatikách. Ty nabízí v daných podmínkách nejen lepší jízdní vlastnosti, ale lze s nimi dosáhnout i výrazně nižší spotřeby,“ radí Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car.

Dalším problematickým prvkem, který reguluje řada státu odlišně, je pořizování záznamu pomocí palubních videokamer. V Česku je v tomto směru povinností řidiče umístit zařízení takovým způsobem, aby nijak nebránilo ve výhledu z vozidla. Podobně je tomu i na Slovensku, v Itálii, Chorvatsku či Španělsku. Do problémů se však může motorista dostat například v sousedním Rakousku. Zde podléhá každá napevno umístěná kamera snímající veřejné prostranství oznamovací povinnosti a musí být zaregistrována na příslušném úřadě, jinak hrozí tučná pokuta. Zcela zapovězené je pak použití autokamer v Portugalsku či Lucembursku.

Pozor na nízkoemisní zóny

Dodatečný pozdrav z dovolené s nepříjemným obsahem může řidičům rovněž přijít po průjezdu takzvaných nízkoemisních zón. Ty mnohá zahraniční sídla zavádějí s cílem omezit hustotu dopravy a množství znečištění v centrech měst. „Nejčastěji se s nimi lze setkat ve Francii a Itálii. Právě na Apeninském poloostrově je kromě turistických magnetů v podobě Říma, Florencie či Pisy zavedla i řada menších měst. Pro vjezd do těchto zón potřebujete speciální emisní povolenku. Pokud ji daný vůz nemá, kamery to rozpoznají a motorista se může těšit na pokutu,“ popisuje Marek Zukal.

Kromě výše zmíněných nástrah se lze v zahraničí setkat i s opravdovými kuriozitami. V Černé Hoře je kupříkladu zakázáno řídit takzvaně nahoře bez, a i muži musí mít za volantem oblečen alespoň nátělník. Na Kypru pak hrozí motoristům pokuta za pití během jízdy. Lidé nosící dioptrické brýle jsou zase ve Španělsku při silniční kontrole povinni prokázat, že u sebe pro všechny případy mají alespoň jedny náhradní. Do povinné výbavy tureckých řidičů zase patří hned dva výstražné trojúhelníky, ti polští pak musí mít v autě hasicí přístroj. Předpisy v pobaltských zemích dokonce nařizují řidičům při parkování v kopci zajistit vozidlo pomocí speciálního kolíku.

Vůz před jízdou prověřte

Kromě nastudování příslušných zahraničních pravidel dopravního provozu by měl motorista před cestou na dovolenou rovněž řádně prověřit stav svého auta. „Řidiči tento krok ušetří stres, spojený s obavou, že mu vůz vypoví službu. Opravy v zahraničí bývají totiž násobně dražší než v tuzemsku. Celá dovolená pak můžu získat velmi nepříjemnou pachuť, v horším případě se člověk do místa pobytu ani nedostane. Pokud motorista nechá kondici svého vozidla před dlouhou jízdou překontrolovat profesionálem, získá tím jistotu, že se bude moci během dovolené na svůj dopravní prostředek spolehnout,“ uzavírá Marek Zukal, jehož společnost Quick Stop Car hodlá do dvou let vybudovat v České republice 400 moderně vybavených servisních jednotek a pneuservisů.

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky