Nový test letních pneumatik, který zveřejnil spotřebitelský časopis dTest, se letos zaměřil na pneumatiky na našem trhu nejrozšířenější – tedy na ty o rozměru 205/55 R16. Výsledky dosud největšího testu letního obutí, ve kterém se zkouškám podrobilo hned 47 modelů, si můžete zdarma přečíst až do 2. března na stránkách dTestu.
Na testování pneumatik organizace dTest již více než dvě dekády spolupracuje s největším evropským autoklubem ADAC, který v letošním roce slaví přesně padesát let testování automobilového obutí. Při příležitosti tohoto jubilea bylo proto otestováno dosud největší množství pneumatik. A došlo také k úpravě testovacího programu. „Známé zkoušky jízdních vlastností na mokru a suchu, životnosti, hlučnosti nebo vlivu na spotřebu doplnily testy odírání gum a ověření udržitelnosti při výrobě. Testy tak nově zohledňují nejen chování pneumatik na silnici (tyto zkoušky zůstávají stále nejdůležitějšími), ale i jejich dopad na přírodu, což je něco, co spotřebitele zajímá stále více,“ vyjmenovává hodnoticí parametry šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.
Vzhledem k vysokému počtu otestovaných produktů se ve výsledkové tabulce objevují zástupci velkých značek i menších výrobců. Nejvyšší příčky nicméně obsadila známá jména. Ve zkouškách jízdních vlastností – obzvláště na mokré vozovce – byly rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími skutečně dramatické. „Doporučit nemůžeme hned 14 modelů, přičemž šestice pneumatik dostala za příšerný výkon nedostatečné hodnocení, a to Lassa Driveways, Berlin Tires Summer UHP 1 G2, Evergreen EH226, Premiorri Solazo, Riken Road Performance a Double Coin DC99. Jmenované modely měly mnoho chyb, ale na dno je srazily právě mizerné výkony na mokru. Nešlo přitom výhradně o nejlevnější pneumatiky – gumy Lassa naopak patřily s cenou 2100 Kč k nejdražším v testu,“ říká za dTest Hana Hoffmannová.
Jízda na suchu by pro pneumatiky neměla teoreticky představovat žádný problém, přesto se i zde vyskytlo několik nepříjemných překvapení: nedostatečné hodnocení získalo 11 modelů. Nejhůře dopadla dvojice Radar RPX800 a Premiorri Solazo. U nich vzhledem k nevyzpytatelnému chování při rychlých změnách směru nemáte v případě krizové situace zaručeno, že se vůz na vozovce zachová tak, jak potřebujete. Druhý zmíněný model měl dokonce nejdelší brzdnou dráhu: ze 100 na 0 km/h zpomalil až za 42,9 metru. Jiným značkám přitom stačilo méně než 36 metrů.
I další části testu odhalily velké rozdíly. „Například rekordmanem v životnosti byly ekologicky zaměřené Michelin e.Primacy s nájezdem 71 500 km, na opačném konci hodnocení skončily Avon ZV7, které je třeba vyměnit už po 24 000 km,“ srovnává Hana Hoffmannová a dále uvádí: „Sledovali jsme také, zda informace uvedené na štítku pneumatiky odpovídají výsledkům testu. Bohužel se i v tomto případě ukázalo, že se na něj nedá vždy spolehnout. V testu jsme narazili na nedostatečně hodnocené výrobky s deklarovaným vysokým indexem přilnavosti B.“
Při výběru nových letních gum je potřeba myslet i na několik dalších věcí. „Dbejte na to, aby kupované pneumatiky byly vyrobeny ve stejnou dobu, předejdete tak riziku koupě stejně pojmenovaných produktů s rozdílnými vlastnosti,“ doporučuje Hana Hoffmannová a pokračuje: „Nekupujte ani pneumatiky vyrobené před více než třemi lety – guma časem stárne a ztrácí své vlastnosti. O stáří výrobku vás informuje čtyřčíslí DOT kódu na bočnici gumy. Poslední dvě čísla udávají rok výroby.“
Témata: pneumatiky, test pneumatik, dTest, auta
Související
4. dubna 2023 17:57
6. ledna 2023 10:01