Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EU zavádí přísnější bezpečnostní prvky v autech

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Bezpečnost automobilů a jejich komfortní výbava prošly za posledních 30 let zásadními změnami. Nároky na výbavu se každoročně zvyšují, a proto dnes žádný vůz neopustí továrnu bez automatického brzdového systému, nouzového volání eCall či systému, který varuje před ospalostí a nepozorností řidiče. ABS a ESP jsou samozřejmostí. V budoucnu se počítá s povinnou instalací integrovaných alkoholtesterů.

Bezpečnost moderních automobilů se za posledních 30 let výrazně zlepšila. Zatímco v roce 1996 byla Škoda Octavia vybavena airbagem, u Felicie byl za příplatek. Do roku 2000 se airbag řidiče stal standardem u Škody Fabia, přičemž airbag spolujezdce byl za 7 500 korun. Dnes má 99 % vozů v nabídce AAA AUTO airbagy, což je důsledek minimálního počtu starších modelů. „Systém ABS je v roce 2001 již v 82 % vozů, mladší mají ABS stoprocentně. Elektronická stabilizace ESP je povinná od roku 2011 a většina automobilek ji začala montovat dříve kvůli testům EuroNCAP,“ říká Petr Vaněček z AAA AUTO.

Automatický brzdový systém, který používá radar nebo kameru k prevenci srážek s auty, chodci a cyklisty, se postupně stal standardem. Zatímco v roce 2014 měl tento systém pouze 9,5 % vozů z nabídky AAA AUTO, v roce 2023 je již u 85 % aut běžný. Tento pokrok je částečně výsledkem toho, že autonomní brzdění je nyní součástí hodnocení bezpečnosti Euro NCAP a od července 2024 je povinné ve všech nových autech. Na rozdíl od brzdového asistenta, který se stal povinným již v roce 2009, automatický brzdový systém nejen zvyšuje bezpečnost, ale i reaguje na nebezpečné situace aktivním brzděním. „Brzdový asistent automaticky zvyšuje brzdný tlak v krizových situacích, pokud řidič nedokáže dostatečně rychle brzdit,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Od roku 2018 je systém nouzového automatického volání eCall standardem ve všech nových autech. Tento systém, který pomocí zabudované SIM karty automaticky zavolá pomoc v případě nehody, má příměru k „tlačítku SOS“ umístěnému u zpětného zrcátka. „Občas si lidé stěžují, že tlačítko zmáčkly děti, ale stačí říct, že jde o omyl. Horší je mlčet – dispečer pak může poslat záchranáře,“ vysvětluje Petr Vaněček. Od letoška je povinné také upozornění na ospalost a nepozornost řidiče. Tento systém, který detekuje únavu pomocí různých technologií a na displeji zobrazuje varování, se automaticky aktivuje při rychlosti nad 70 km/h a nelze jej trvale vypnout. „Systém občas může být otravný, ale často má pravdu a skutečně signalizuje, kdy je čas na přestávku,“ dodává Vaněček.

Dnešní auta se bez klimatizace neobejdou – od roku 2021 ji má 100 % vozů v nabídce AAA AUTO, přičemž v roce 2016 to bylo 91 %. Zájem o systémy připojení chytrých telefonů roste, přičemž Android Auto mělo v roce 2015 pouze 4 % aut, v roce 2022 už 74 % a loni 86 %. Systém Apple CarPlay vykazuje podobné trendy. Naopak poptávka po tažných zařízeních klesá – v roce 2011 mělo tažné zařízení 32 % vozů, v roce 2023 už pouze 17 % a letos jen 7 %. „Nové modely často nemají možnost tažného zařízení, nebo je jeho instalace drahá a složitá,“ dodává Petr Vaněček.
 

Témata:  auta AAA auto EU

Související

Aktuálně se děje

12. září 2024 20:05

Extrémní počasí a VÝSTRAHA: Znojemské vinobraní a dožínky se ruší. Co všechno se ještě nebude konat?

Výstrahy před silnými lijáky a povodněmi způsobily zrušení celé řady akcí po celé České republice, informoval o tom server EuroZprávy.cz. Konat se nebudou jubilejní ročníky Znojemského vinobraní a Královehradeckých krajských dožínek. Zrušené akce ale hlásí různí organizátoři po celé zemi.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy