Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Chytrá doprava ve městech v roce 2020? Kontroverzní koloběžky, sdílené elektromobily...

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Koncept Smart city si osvojuje stále více českých měst. Konkrétně dopravu, která je jednou z hlavních částí této strategie, čekají proměny v podobě chytřejší infrastruktury, alternativních vozidel, a především sdílení.

Chytrá dopravní infrastruktura se rychle rozvíjí nejen v Praze, Brně nebo Ostravě. Například plánovaný zlínský projekt má zahrnovat vytvoření systému inteligentního parkování na ulici s využitím chytrých senzorů a videodetekce či závorového systému na parkovištích s propojením na navigační tabule s informacemi o obsazenosti.

Vznik inteligentního dopravního systému v příštím roce chystají také v Hradci Králové. „Do provozu systém plánujeme zavést v letech 2020 až 2022,“ uvedla mluvčí města Kateřina Šmídová. Modernizace v dopravě bude v nejbližší době vidět například i v Pardubicích a Olomouci.

Elektromobily a jejich sdílení

Nevyhnutelnou součástí dopravy ve městech bude vedle infrastruktury rovněž transformace vozových parků, a to jak vlastnická, tak energetická. V první polovině letošního roku zaznamenalo Centrum dopravního výzkumu historicky nejvyšší počet registrací elektromobilů v České republice. „V uplynulých sedmi měsících byl evidován rekordní počet 421 registrací nových osobních elektromobilů, což je meziročně o 25 více,“ potvrzuje ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

O vozidla s alternativními pohony nemají zájem pouze soukromé osoby, ale též firmy. „Přechod k alternativním pohonům automobilů je jedna ze změn, která do budoucna pomůže při boji proti klimatickým změnám. U našich klientů už nyní pozorujeme zavádění strategií energetického přechodu, který jim pomáháme monitorovat pomocí metodologie založené na cílech udržitelné mobility a odpovědnosti firem,“ popisuje Tomáš Kadeřábek, konzultant leasingové společnosti Arval CZ.

Právě pro firmy je podle něj u zavádění vozidel s elektro a dalšími alternativními pohony rozhodující vytvoření celého ekosystému od integrovaných platebních řešení po digitální služby, jako je sledování spotřeby či lokalizace dobíjecích stanic.

S rozvojem elektromobility a současně také carsharingu, který má zlepšit dopravní situaci ve městě, chce pomoci hlavní město Praha. Od příštího roku začíná s projektem e-carsharingu, jenž má zajistit celoměstský systém veřejné služby sdílených elektrovozů jako alternativy ke stávajícím prostředkům individuální městské přepravy.

E-carsharing se tak přidá k metodám pro snížení počtu vozů vlastněných uživateli v centru hlavního města, což je ostatně jedním z cílů vize Smart Prague. „Především jednotlivci si kvůli vysoké ceně elektromobily zatím pořizují spíše výjimečně, proto je sdílení vozů jedním z řešení, jak tyto technologie více zapojit do dopravy. Možností je také pořízení těchto vozů v rámci alternativního financování nebo například pronájem elektromobilů pro účely zahraniční cesty do zemí s lepší vybaveností, co do možností dobíjení,“ upozorňuje Tomáš Kadeřábek.

Budoucnost v jedné stopě?

Sdílení se dlouhodobě prosazuje i v oblasti jednostopých vozidel, jako jsou kola, koloběžky a jejich elektronické alternativy. Právě elektrokoloběžky patří k nejnovějším účastníkům městského provozu a v poslední době zažívají v evropských i českých městech boom. Kvůli vysoké poptávce začínají elektrokoloběžky do svého portfolia zapojovat i automobilky. Podle jejich konceptu mají sloužit jako příslušenství k automobilům s tím, že jako elektrostanice poslouží zástrčka uvnitř vozů a ve hře je i systém pomáhající využívat energii z brzdění.

Za vývojem a rozmachem funkčních technologií ale pokulhává zařazení elektrokoloběžek do městského provozu. V evropských městech už provozy těchto dopravních prostředků omezují kvůli vysokému počtu nehod, které jejich uživatelé způsobili. Po omezení či zákazu elektrokoloběžek v ulicích volají podle výsledku ankety místního zpravodaje, i když s velmi nízkou účastí, také obyvatelé Prahy 2. Na 150 sdílených koloběžek se pod soukromou firmou objevilo rovněž v Brně, přestože město o jejich zavedení prozatím jedná.

Podle ministerstva dopravy jsou elektrokola a elektrokoloběžky aktuálním tématem a v souvislosti s jejich rozmachem řeší ministerstvo řadu dotazů a stížností. Řešením v problémových lokalitách má být důsledná kontrola dodržování předpisů a ukládání pokut. „Další možností je použití dopravního značení pro omezení provozu elektrokol v rámci místní úpravy provozu na pozemních komunikacích, popřípadě kombinace obou zmíněných variant,“ uvádí ministerstvo ve vydaném Stanovisku k používání elektrokol.

Témata:  Smart City elektromobily

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy