Vlivem dlouhého sezení ve školních lavicích, vysedáváním u herních konzolí a mobilních telefonů se dnes děti potýkají s mnohými zdravotními problémy. Jedním z nich jsou bolesti zad v oblasti krční páteře nebo hlavy. Podle Státního zdravotního ústavu více než 21 % dětí ve věku do 17 let trpí bolestmi hlavy a přibližně 7 % bolestí krční páteře.
V dnešním světě, ve kterém dochází k progresivnímu technologickému rozvoji a celkovému usnadnění životních potřeb, se (nejen) dětem a dospívajícím ze života vytrácí přirozený pohyb. Tento „trend“ mnohdy souvisí s řadou zdravotních problémů, mezi které mohou patřit i bolesti v oblasti krční páteře a hlavy. Tyto potíže často bývají způsobeny nedostatečnou pohybovou aktivitou, zdlouhavým a nesprávným sezením, nebo i špatně zvolenou aktovkou.
Minimální pohyb i špatná školní brašna
Děti sedí ve školních lavicích několik hodin denně a často potom tráví veškerý volný čas u počítače, telefonu nebo tabletu, tedy zase vsedě. „Lidské tělo je vývojově stvořené k vykonávání různých pohybů a pro správný vývoj a normální fungování potřebuje pravidelnou pohybovou aktivitu. Je důležité, aby byly dostatečně posíleny svaly, které jsou oporou páteře. Sedavý způsob života je označován jako jeden z rizikových faktorů mnoha chronických onemocnění včetně bolesti zad,“ říká PharmDr. Ivana Lánová, odborná konzultantka lékáren Benu.
Za další z rizikových faktorů vzniku bolesti zad bývá označováno používání elektronických zařízení. Vlivem časté a dlouhodobé fixace hlavy v předsunu a ve flekčním držení často dochází k přetížení krční páteře, které vede k její následné bolesti. Zatížení této oblasti narůstá z 5 kg při napřímeném postavení až na 27 kg při předsunu hlavy. V České republice využívá technologie k trávení volného času až 27 % dětí ve věku šesti let.K příčinám bolesti zad může patřit i nepřiměřeně těžká nebo špatně zvolená školní aktovka, kterou děti musí nosit skoro každý den. Odborníci ze Státního zdravotního ústavu doporučují, aby batoh se školními pomůckami vážil maximálně 10-15 % hmotnosti dítěte. Přenášení příliš těžkého břemene totiž může způsobit nadměrné zatížení páteře, které vede k nepohodlí a bolesti. Kromě toho může k bolestem v oblasti zad přispívat nevhodně nastavená židle ve třídě nebo nedostatečná opora zad. Při dlouhém a nesprávném sezení se mohou vyvinout nevhodné návyky, které pak zpravidla vedou k vadnému držení těla, jako jsou kulatá záda, předsun hlavy nebo skolióza. Ze studie Státního zdravotnického ústavu vyplývá, že u dětí ve věku od 5 do 7 let se špatným držením těla, byly zjištěny významně častější bolesti hlavy a krční páteře.Jak pomoci při akutní bolesti zad a krční páteře?V případě akutní bolesti krční páteře a hlavy je důležité jednat co nejdříve, aby nedošlo k dalším komplikacím. „Pro úlevu od bolesti v oblasti krční páteře a hlavy lze využít volně prodejná léčiva s paracetamolem, vhodná i pro děti. K úlevě napětí kosterního svalstva, včetně zvýšeného napětí šíjových svalů, je možné podat léčivý přípravek s obsahem guaifenesinu, který je také obecně vhodný pro děti, to však ale od 6 let věku. Zvláště u školáků by se nemělo zapomínat, že tato léčivá látka může ovlivnit pozornost. Další možností, jak podpořit uvolnění a snížení bolestivosti je prohřátí svalů. Využít lze suché teplo, třeba v podobě infralampy nebo vyhřívaného polštáře,“ radí Ivana Lánová. V případech, kdy je bolest spojená i s brněním, je dobré navštívit odborníka. „Když je bolest šíje spojena s brněním nebo vystřelováním, může se jednat například o bolest způsobenou útlakem nervu krční páteře. Jako podpůrnou terapii je vhodné dbát na dostatečný příjem vitamínů skupiny B a hořčíku,“ dodává Lánová.Prevence je základKlíčovou roli pro správné držení těla a prevenci bolesti v oblasti zad a krční páteře hraje pravidelná tělesná aktivita. „Doporučuje se, aby děti měly každý den alespoň 60 minut fyzické aktivity, což může zahrnovat sportovní aktivity, hry venku nebo cvičení. Mnohdy stačí i procházka nebo výlet do přírody s rodiči. Výhodou relaxace v přírodě je i mentální odpočinek a odpočinek očí od nepřetržitého sledování obrazovky telefonu nebo počítače,“ doporučuje Lánová. Velmi důležité je, aby také sami pedagogové při vyučování předcházeli dlouhodobému sezení a umožnili dětem pravidelné přestávky vyplněné pohybem.