Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Letěli jste na dovolenou s cestovkou a zpozdil se vám let? Kdy máte nárok na kompenzaci?

Letadlo, ilustrační fotografie
Letadlo, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Na letní dovolenou do zahraničí podle statistik cestovních kanceláří loni vyrazilo rekordních 4,9 milionu Čechů. A na základě prvotních odhadů by se letos jejich počet mohl zvýšit ještě o další stovky tisíc.

Mezi klienty cestovních kanceláří přitom stále narůstá počet těch, kteří pro větší pohodlí, přepravní rychlost, ale i díky příznivým cenám volí leteckou dopravu. S celosvětově houstnoucím leteckým provozem a okolnostem z něj plynoucích však stále častěji dochází ke zpožděním.Pokud dosažené zpoždění přesáhne tři hodiny a splní kritéria daná Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, má pasažér nárok na kompenzaci za zpožděný let. Totéž přitom platí i pro klienty letící na dovolenou nebo z dovolené s cestovní kanceláří.„Není zde žádný rozdíl. Pravidla pro vyplácení kompenzací za zpožděné lety realizované v rámci zájezdu s cestovní kanceláří platí v úplně stejném rozsahu jako v případech, kdy si cestující všechno zajišťuje a objednává sám,“ říká František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která je lídrem tuzemského trhu v zajišťování kompenzací za opožděné či zrušené lety. Jen v loňském roce společnost řešila žádosti od 21 tisíc klientů a dosáhla 98procentní úspěšnost vyřízení finanční kompenzace po prvním vyhodnocení.

Na kompenzaci vznikne klientům nárok při několika těchto podmínek. Zaprvé by měl cestující do cílové destinace doletět minimálně s tříhodinovým zpožděním. Zadruhé je nezbytné, aby toto zpoždění bylo zaviněno dopravcem a ne okolnostmi, které aerolinka nemohla a nemůže ovlivnit. Mezi takové okolnosti patří například počasí, stávka dalších subjektů, bezpečnostní situace, živelná katastrofa nebo omezení provozuschopnosti letiště. Poslední a neméně důležitou podmínkou je, aby let realizoval dopravce, sídlící na území Evropské unie, nebo aby let odlétal z letiště v EU.Při splnění podmínek je pak výše kompenzací následující:

U vzdálenosti do 1500 km se jedná o 250 EUR

U vzdálenosti 1501 až 3500 km se jedná o 400 EUR

U vzdálenosti nad 3501 km se jedná o 600 EUR

Témata:  dovolená Cestování letadla

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

13. listopadu 2025 23:14

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy