Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak se v Česku žije řidičům elektromobilů?

Nabíjecí stanice pro elektromobily
Nabíjecí stanice pro elektromobily
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Na českých silnicích aktuálně jezdí téměř 1 500 elektromobilů. Postupně se rozrůstá i počet míst, kde si řidiči mohou své vozidlo na elektřinu dobít. Dobíjecí stanice vznikají například u supermarketů, čerpacích stanic nebo podél frekventovaných silnic. Elektromobil šetří kromě emisí i provozní náklady. Majitelé elektrovozu spoří rovněž na povinném ručení, silniční dani a často také na parkování.

Prodeje osobních automobilů v Česku rostou a spolu s nimi se zvyšují i počty prodaných elektromobilů. Elektromobily nebo vozy na hybridní pohon nyní tvoří 4,3 % všech registrovaných vozů v Evropské unii a jejich podíl by měl v dohledné době dále růst. „V roce 2017 jezdilo na českých silnicích 1 475 elektrovozů, v provozu bylo 270 stanic. Rosteme o 55 % ročně,“ uvádí k elektromobilitě v České republice Asociace elektromobilového průmyslu. Experti také odhadují, že by se v roce 2020 v tuzemsku mohlo prodat až 7 000 vozů na elektřinu.

300+ dobíjecích míst

Při řízení elektromobilu je třeba myslet na pravidelné dobíjení baterie, což je zásadní rozdíl, s nímž se musejí řidiči ekologických vozů popasovat. Dobíjecích stanic v České republice ale přibývá, aktuálně jich je přes 300. Najdete je například u supermarketů, u frekventovaných silnic nebo u běžných čerpacích stanic či na dálničních odpočívadlech.

A další dobíjecí stanice rychle přibývají. Vznikají hlavně v rámci projektů spolufinancovaných Evropskou unií. V blízkosti velkých dopravních koridorů v České republice vyrůstají především rychlonabíjecí stanice, kde lze elektromobil dobít během několika minut. „Loni v prosinci jsme otevřeli například novou dobíjecí stanici v Toužimi a v Písku. V nejbližší době otevřeme stanici v Nýřanech. Do konce letošního roku plánujeme vystavět přibližně další desítku stanic,“ dodává Miloslav Fialka, manažer společnosti E.ON zodpovědný za elektromobilitu.

Dojezd elektromobilů se postupně prodlužuje, a vozy se tak zbavují své hlavní nevýhody vůči autům se spalovacím motorem. Konkrétní vzdálenost, kterou na jedno nabití elektrovůz ujede, záleží na řadě faktorů. Svoji roli hraje kapacita baterie, styl jízdy i počasí „U vozu Nissan Leaf 24 kWh se běžný dojezd po dálnici při rychlosti 115 kilometrů za hodinu pohybuje kolem 110 kilometrů. Ve městě by měl být kolem 130 až 150 kilometrů. Energii je nutné doplnit v případě, že dojezd klesne pod 20 kilometrů,“ říká Martin Poštolka, řidič elektrovozu.

Méně za servis i za povinné ručení

Elektromobily lákají nové majitele čistým a bezúdržbovým provozem. Snižují se celkové náklady, které řidič musí do svého vozidla investovat. Odpadá například pravidelná výměna oleje nebo svíček, což je nezbytné u automobilu se spalovacím motorem. Nutná je pouze výměna pneumatik, brzdového obložení a brzdové či chladicí kapaliny. „Elektromobily vyžadují daleko méně údržby, nemusíte se zabývat výměnou oleje nebo olejových filtrů,“ potvrzuje Martin Poštolka.

V případě údržby elektromobilů by se přitom řidiči měli obrátit na autorizovaný servis. Technici pracující na elektrických vozech musejí projít speciálním školením. Hodinová sazba techniků se liší podle servisu i typu vozidla. Běžně zaplatíte 450 až 850 korun za hodinu práce, výměna brzdové kapaliny vás vyjde na 350 až 1 000 korun. Za seřízení geometrie vydáte od 540 do 1 050 korun.

Kromě běžné údržby mohou majitelé elektromobilů ušetřit i na povinném ručení. Pojišťovny si v minulosti s elektromobily nevěděly příliš rady, ale to se postupně mění. Na elektrovozy se většinou vztahuje nejnižší možná sazba povinného ručení, což odpovídá vozidlům s obsahem do 1 000 ccm. Některé pojišťovny zavádějí i speciální slevy při sjednání povinného ručení elektromobilů. Vozy na elektřinu jsou rovněž osvobozeny od silniční daně a aktuálně se zvažuje i jejich osvobození od dálničních poplatků.

Dotace na elektromobil

I když elektromobilů pořád přibývá, jejich cena je oproti klasickým automobilům stále vyšší. Nové elektrovozy se pohybují v cenovém rozpětí od 600 tisíc do dvou milionů korun. S jejich pořízením by zájemcům mohly brzy pomoci dotace. „Aktuálně je projednáváno další vyhlášení výzvy Nízkouhlíkové technologie se zaměřením na elektromobilitu. Podnikatelé by tak mohli požádat o dotace na elektromobily. Podrobnosti ale zatím nejsou známé,“ uvádí Miloslav Fialka.

Jedinečný způsob využívání elektroaut nabízí krátkodobý operativní leasing ElektraCars. Řidiči mají zaručeno, že budou mít vždy nejmodernější typ elektromobilu a nemusejí se starat o servis, pojištění, výměnu pneumatik, ani o dálniční známku. Součástí služby je i dobíjení zdarma. Svůj elektromobil může zákazník dobíjet doma, ve firmě, na všech nabíjecích stanicích společnosti E.ON a u dalších 100 vybraných dobíjecích stanic napříč celou republikou.Dotace, úlevy na poplatcích, prodlužující se doba dojezdu i cenová dostupnost elektromobilů by mohly přispět k dalšímu navýšení jejich počtu na českých i evropských silnicích. To by odpovídalo celosvětovému trendu. „Přechod k elektromobilitě nebude závratně rychlý, ale spíše postupný. Bude korespondovat s ochotou Čechů investovat do nového vozu. Průměrné stáří automobilů je v tuzemsku 15 let,“ uzavírá Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz.

Témata:  Česko elektromobily

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy