K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Jak skončit s kouřením a nepřibrat kila?

Začít kouřit, to je poměrně jednoduchá záležitost. Ale skončit? To už je podstatně těžší. A ještě k tomu nenabrat kila navíc, to je opravdová věda.

Diskuse: 1

Ilustrační fotografie
reklama
Má velký problém? Právník si tajně nahrál, jak s Trumpem řeší peníze pro modelku - anotační obrázek
Má velký problém? Právník si tajně nahrál, jak s Trumpem…

Tím, že si najdete jiný, lepší zlozvyk než je kouření, se vyhnete mnoha zdravotním rizikům. Ale bohužel hlavně kuřačky vědí, že nikotin snižuje chuť k jídlu a zrychluje odbourávání tukových zásob. Bez něj můžete přibrat až půl kilogramu týdně. Ale věřte, že nepřibírat je možné i bez cigaret. Nekouřit je skvělé a ještě lepší to bude, až k odvykání přidáte pohyb a uberete trochu kalorií. 

Existují vědecké studie, které srovnávají kuřáky a nekuřáky. Podle nich mají kuřáci ve srovnání s nekuřáky o 0,5–2,9 kg/m2 nižší body mass index (BMI). Kouření totiž zpomaluje vyprazdňování žaludku po jídle, a to zejména pevné fáze žaludečního obsahu, což přispívá k prodlouženému pocitu sytosti; kuřáci po nasycení tedy začnou mít pocit hladu později než nekuřáci. 

Spousta lidí, je živo prakticky jen z cigaret a piva. To způsobí jediné, jistý druh anorexie. Nikotin také zvyšuje uvolňování tuku z tukové tkáně a podporuje produkci „hormonu dobré nálady“. Takže se vlastně ztrácí potřeba jíst.

Možná teď výše zmíněné řádky někoho navnadili s kouřením začít či s ním nepřestávat. On se nikotin může zdát jako docela milý sympaťák. S velkou nadsázkou bychom o něm mohli hovořit jako o pomocníkovi při hubnutí.

Ale má to háček. V České republice každý rok umírá na nemoci z kouření zhruba 20 tisíc ze 3 milionů kuřáků! A to není rozhodně číslo, nad kterým by se mávlo rukou. Po vykouření cigarety trvá 20 minut, než se stažené cévy v dýchacích cestách vrátí do původní podoby, a po celou tuto dobu je narušeno zásobování těla kyslíkem. 

Dlouhodobě kouření poškozuje stěny cév a má negativní vliv na krevní oběh. Kuřáci mají ve srovnání s nekuřáky 2–4x větší pravděpodobnost vzniku diabetu, 22x vyšší riziko rakoviny plic a mnohokrát zvýšené nebezpečí vzniku dalších onkologických onemocnění. Už se sympatie vytrácí? To je dobře!

Zkuste na kouření zapomenout. Zbavit se kil nabraných v souvislosti s odvykáním kouření, a dokonce snížit nadváhu je možné. Zkuste kontaktovat odborné výživové poradce a nutriční specialisty. Dokáží téměř zázraky. Musíte se ale držet jejich rad a doporučení. Nejdůležitější je vaše silná vůle!

Naordinují vám více pohybu a změnu stravování a také vám všechno podrobně vysvětlí. Můžete se mimo jiné dozvědět, že nikotin zvyšuje výdej energie o 5–10 % a to činí u neobézních lidí zhruba 880 kJ – o tolik se člověku odvykajícímu kouření zvýší příjem energie, aniž by cokoli změnil ve svém jídelníčku.

Náhrada kouření konzumací pochutin představuje další energii navíc – denně v průměru 1250 kJ, což u žen v průměru znamená zhruba šestinu doporučeného energetického příjmu. Spolu s poklesem výdeje energie  to může vést k váhovému přírůstku až o 0,45 kg týdně.

Zapomeňte na sladké!

Mnoho odnaučovaných kuřáků sahají místo cigarety po čokoládě nebo jiných cukrovinkách. Místo dortu sáhněte po běžeckých botách a jděte se proběhnout nebo jen projít. Snižte denní příjem energie o zhruba 850 kJ.
Nechtějte ale současně přestávat kouřit a redukovat váhu, byla by to pro tělo velká zátěž. Jezte zrátka zdravě, či alespoň zdravěji. Cílem by mělo být, alespoň zpočátku, váhu udržet.

Témata: kouření | lidé | MoneyMAG.cz

Diskuze: Jak skončit s kouřením a nepřibrat kila?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 05.06.2017 15:25 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky