Nebylo to auto bourané? To je asi nejdůležitější otázka, kterou si klademe při nákupu ojetiny. Jde nějak poznat, zda vozidlo, které kupujeme není jen nakašírovaný vrak? Máme několik rad, které můžou pomoci i člověku, který se v autech příliš nevyzná.
Jak pro kupující nových vozů, tak i pro ty, kteří kupují ojetinu, bývá bezpečnost vozu jedním z hlavních kritérií při koupi. Obecně platí, že čím modernější a novější auto, tím je bezpečnější a lépe chrání posádku při případné nehodě. Jenže ne vždy se dá na trhu ojetin spolehnout na to, že koupíte úplně bezpečné auto. Největším rizikem jsou pak podezřelé soukromé inzeráty nebo auta v nabídce pochybných prodejců.
1. Narušená nosná struktura
V případě vážné nehody dochází k poškození nosných prvků a bezpečnostních výztuh karoserie, které slouží především k pohlcení energie při nárazu. Málokdo se při provizorní opravě zajímá o to, jak se bude auto chovat při další nehodě. "Takové auto pak už rozhodně nemůže splňovat požadavky na pasivní bezpečnost,“ varuje Auto ESA.
2. Vystřelené airbagy
Nejčastěji podvodníci nevymění vystřelené airbagy, neboť originální díly jsou poměrně drahé a navíc je potřeba k jejich montáži práce profesionála. Laik ale nemá moc šancí to poznat, protože stačí přepojit kontrolku airbagu na něco jiného. Poznávacím znakem bývá to, že kontrolka airbagu zhasíná po otočení klíčkem s jinou kontrolkou současně.
3. Slabá antikorozní ochrana
"Podvodníci používají neoriginální karosářské díly nebo plechy, které nejsou opatřeny kvalitní antikorozní ochranou,“ upozorňuje Auto ESA. Bourané auto vám pak začne brzy rezivět, navíc výrobce nemůže v takovém případě odpovídat několikaletou garancí proti korozi.
4. Zatékání do interiéru
Na první pohled to nemusíte poznat, ale auta po velkých bouračkách bývají doslova ohnutá, takže jednotlivé karosářské díly do sebe pořádně nezapadají a mají mezi sebou větší mezery. Těmi pak může do interiéru zatékat voda.
5. Poruchy elektroniky
A právě vlhkost v interiéru často stojí za nepříjemnými poruchami elektroniky, závadami audio systému, selháváním světel nebo třeba poruchami přístrojů a základních funkcí auta. Závady elektroinstalace ale mohou plynout i z její ledabylé montáže a opravy, může dojít ke zkratu. V lepším případě je výsledkem jen poškozená elektronika a nefunkční auto. V horším případě pak ale může začít vůz dokonce i hořet.
Pokud není kupující dostatečně zběhlý v nákupu ojetin a není si jistý, že bezpečně pozná auto svařené z několika vraků, měl by se obrátit na certifikované a prověřené prodejce ojetých vozů, kteří si nedovolí takovou ojetinu vykoupit a nabízet k prodeji.
Témata: auta, Autobazary
Související
14. listopadu 2024 9:41
5. listopadu 2024 10:30
18. října 2024 10:13
3. října 2024 16:11
27. září 2024 9:33
29. srpna 2024 12:45