Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Polský zlotý prolomil hranici 6 Kč. Český export na tom vydělává

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

České firmy vyvážející zboží do Polska inkasují platby ve zlotých, které při směně na koruny prodávají za výhodnější kurz přesahující 6,00 PLN/CZK. Naopak dovozci z Polska musí při nákupu zlotých počítat s vyššími náklady, říká Tomáš Volf, hlavní analytik Citfin.

Dražší zlotý ubírá Čechům chuť nakupovat v Polsku

Češi, kteří byli zvyklí vyrážet za levnější nákupy do Polska nyní narážejí na méně výhodné podmínky. Posilující polský zlotý zdražuje jejich výdaje, což snižuje atraktivitu přeshraničního nakupování.

V posledních týdnech sílí nejen zlotý, ale i maďarský forint. Důvodem je vyšší inflace v obou zemích oproti Česku a rozdílná politika centrálních bank. Zatímco Česká národní banka snížila základní úrokovou sazbu, Polská centrální banka ji ponechala beze změny, čímž získal zlotý na výhody.

Vyšší inflace v Polsku, že tamní sazby zůstanou delší dobu na vyšších úrovních. To činí zlotý atraktivnější pro investory, kteří profitují z vyššího úročení, a jeho kurz nadále posiluje vůči koruně.

Témata:  Polský zlotý (PLN)

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.