Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Svět se víc a víc bojí delta mutace covidu, růst cen pohonných hmot v ČR proto poprvé od začátku roku může zastavit

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Komentář Lukáše Kovandy: Růst cen pohonných hmot v ČR brzdí. Cena benzínu i nafty přitom stoupá prakticky nepřetržitě od začátku letošního roku. Litr benzínu za tu dobu zdražil z necelých 28 korun na nynějších 33,70. Nafta zdražila z necelých 27,50 koruny za litr na zhruba 31,60.

Důvodem zpomalování cenového růstu pohonných hmot v ČR je zastavení zdražování ropy, k němuž došlo v první polovině července. Začátkem tohoto týdne se uzavírací cena ropy Brent dokonce propadla pod úroveň 70 dolarů za barel, kde byla naposledy koncem května. Od té doby cena atakovala až úroveň 80 dolarů za barel. Jenže během července se postupně zhoršují vyhlídky globální ekonomiky, neboť zejména asijské země – z nichž mnohé jsou významnými čistými dovozci ropy – se potýkají s další vlnou šíření covidu, tentokrát takzvané delta mutace.  

Agentura Bloomberg, jež sleduje hustotu silničního provozu v jednotlivých částech světa, konstatuje, že další vlna covidu dopadá obzvláště těžce na dopravu v zemích jihovýchodní Asie. Indonésie má momentálně nejvíce nových případů onemocnění covidem-19, překonává tak Brazílii i Indii. K novým uzavírkám ekonomiky se uchyluje nejen indonéská vláda, ale také vlády thajská či malajsijská. Hustota silničního provozu klesá ale také v Evropě, a to navzdory vysoké míře proočkovanosti. Hustota provozu se tento týden snížila i třeba v Londýně, ačkoli tam začátkem týdne skončil přes rok trvající lockdown. To svědčí o tom, že lidé se uchylují ke spontánnímu, dobrovolnému lockdownu a opět omezují své společenské interakce. Klesá tak i jejich poptávka po pohonných hmotách, což se právě projevuje poklesem cen ropy na světových trzích. 

K poklesu cen ropy ale přispívá nejen probíhající či vyhlížený útlum poptávky či obava z něj, ale také situace na nabídkové straně. Klíčoví tradiční ropní těžaři v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem totiž překonali své rozpory a shodli se na navyšování těžby, a to už od srpna. Navíc někteří z těžařů se dočkali vyšších základních těžebních kvót, které žádaly zejména Spojené arabské emiráty, člen kartelu OPEC. Kartel a jeho spojenci se o tomto víkendu tedy dohodli na koordinovaném, postupném navyšování těžby od srpna dále, což vyvolává další tlak na pokles cen ropy.  

V příštím týdnu tak je třeba počítat se stagnací, případně jen nepatrným nárůstem cen pohonných hmot v ČR. Zpomalení až zastavení cenového růst nastane i v dalších zemích, do nichž čeští řidiči často cestují. Benzín je tradičně výrazně levnější než v ČR v Bulharsku a Rumunsku. Levněji jej v červenci řidiči tankují ale také v Polsku, Slovinsku a Maďarsku. Cenově srovnatelný je benzín v Rakousku. Na Slovensku, v Chorvatsku a tradičně v Německu či Itálii je pak dražší než v ČR. Řidiči dieselů tankující v ČR jsou na tom lépe, neboť levněji mohou naftu koupit ze zemí EU pouze v Bulharsku a Rumunsku. V Polsku je její cena prakticky srovnatelná s cenou v ČR. Ve všech dalších zemích EU je nafta dražší než v ČR. 

Témata:  pohonné hmoty benzin nafta

Aktuálně se děje

24. dubna 2024 12:15

Firmy mladé potřebují, to je dobrá zpráva pro čerstvé absolventy. Kolik si mohou vydělat?

Letošní rok je šance na zotavování ekonomiky, prorokují zaměstnavatelé. Je to mimochodem i dobrá zpráva pro letošní absolventy, protože jejich příchodu na pracovní trh by to mohlo pomoci. Většina firem totiž mladé zaměstnance potřebuje, zejména ty IT zdatné. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy